اخبارجهانعربستان سعودی

رکوردی که باعث نگرانی شده است عربستان سعودی در سال جاری بیش از ۱۰۰ نفر را اعدام کرد

نقض حقوق بشر و مقابله با آزادی بیان ، در عربستان سعود‌ی همواره با انتقادهای بین‌المللی مواجه است.

تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر در این کشور در بازداشت به سر می برند.

حکومت سعودی همچنان در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را دارد.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بوده است.

عربستان سعودی از مجازات اعدام به صورت مکرر استفاده می‌کند و بسیاری از این احکام ، مخفیانه و برخلاف دستورات اسلامی و قوانین بین‌المللی صورت می گیرد.

خشونت ها و سیاست‌های تبعیض آمیز به صورت سازمان دهی شده ، به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که به رغم داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین‌المللی دور مانده و مورد غفلت قرار گفته است.

برخی افراد صرفا به دلیل انتشار توئیت‌های انتقادی به حبس های طولانی مدت و اعدام محکوم شده‌اند ، اگر چه انتظار می‌رفت که حکومت سعودی برای بهبود وجهه ی خود در سطح بین المللی ، به ویژه پس از ماجرای جمال خاشقچی ، احکام اعدام را کاهش دهد و به مجازات های دیگر بسنده کند ، اما باوجود وعده ی لغو اعدام توسط  محمد بن سلمان، احکام اعدام و حبس‌های طولانی مدت افزایش یافته است.

طی سال های اخیر ده ها تن از شیعیان عربستان توسط دستگاه امنیتی این دستگیر و بازداشتِ فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی همواره در عربستان وجود داشته است.

اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن ۲۰۱۷ به این سو ، روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان حکومت سعودی افزایش چشمگیری داشته ، به‌گونه‌ای که در ماه می سال ۲۰۱۹ دولت سعودی اقدام به اعدام ۳۷ نفر کرد ، همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ ، ۴۱ نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

عربستان سعودی از ابتدای سال جاری نیز تاکنون بیش از  ۱۰۰ مورد اعدام انجام داده است ، که متعاقب آن ، این موضوع نگرانی سازمان های حقوق بشری را در پی داشته ، آن ها بکارگیری بیش از حد این نوع مجازات را نقض قوانین بین المللی توسط دولت سعودی توصیف نموده اند.

اگرچه تعداد اعدام ها در سال جاری تاکنون در این کشور ، هنوز کمتر از تعداد اعدام های صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹۶ اعدام است ، اما تقریباً دو برابرِ ۵۶ مورد اعدام‌ انجام شده در سال ۲۰۲۱ می باشد.

هبة مرايف مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل در این رابطه گفت : اجرای مجازات اعدام علیه ۱۰۰ نفر عربستان سعودی ، علاوه بر آن که بیانگر نادیده گرفتن و بی ارزش شمردن حق زندگی برای انسان ها توسط این حکومت تلقی می شود ، نشان دهنده ی عملکرد دوگانه ی این کشور ، و تناقض آشکاری با وعده های مکرری دارد که برای محدود کردن استفاده از مجازات اعدام داده است.

مرایف روز جمعه با اشاره به عدم پایبندی عربستان سعودی به معاهدات پذیرفته شده حقوق بشری در سطح بین المللی، بر نگرانی‌ جدی جامعه جهانی ، در مورد خطری که جان جوانان محکوم به اعدام را تهدید می کند ، تاکید نمود ، و افزود این جوانان در زمان ارتکابِ جرائم انتسابی ، کمتر از ۱۸ سال داشته اند.

بر اساس گزارش قبلی که توسط سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر ریپریو
مستقر در بریتانیا و  سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر منتشر شده بود، از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ ، بیش از ۱۰۰۰ حکم اعدام اجرا شده است.

هبه مرایف گفت میانگین تعداد اعدام‌هایی که توسط دولت سعودی در ماه آگوست انجام شده، را چهار اعدام در هفته اعلام کرد و گفت : این اعدام‌ها شامل محکومانی از ملیت‌های غیر سعودی بوده است.

عفو بین‌الملل گزارش داد که یک مرد پاکستانی به اتهام قاچاق مواد مخدر و یک آمریکایی به اتهام شکنجه و کشتن پدرش ، به اعدام محکوم شدند.

عفو بین‌الملل هم چنین مقام های سعودی را به اعدام افراد ، پس از محاکمه های بسیار ناعادلانه که مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر نیست ، متهم کرد ، و خاطرنشان نمود که قوانین بین المللی ، استفاده از مجازات اعدام را برای برخی جرایم خاص مانند قاچاق مواد مخدر ممنوع نموده ، از آنجایی که در ردیف جرائم خطرناک قرار نمی گیرند.

جید بسیونی، مدیر بخش حمایت از خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر ریپریو ، در اوایل سال جاری نسبت به اعدام قریب الوقوع ۹ تبعه ی سعودی که زیر ۱۸ سال داشته یا در بزرگسالی دستگیر و متهم به ارتکاب برخی جرائم در کودکی بودند ، هشدار داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا