اخبارافغانستانجهان

پنجاه‎ و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ دیده‌بان حقوق‌بشر رفتار طالبان را جنایت علیه بشریت خواند

دیده‌بان حقوق بشر در پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، می‌گوید که برخی از سوء استفاده‌های طالبان از مردم به ‌ویژه زنان و دختران در افغانستان جنایت علیه بشریت است.

این نهاد در بیانیه‌ای گفته که طالبان از زمان تسلط دوباره‌ شان بر افغانستان، به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران افغان، از جمله محدودیت‌های شدید بر حقوق آزادی رفت ‌و ‌آمد، تحصیل و کار ادامه داده ‌اند.

این نهاد با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی در افغانستان تحت سلطه طالبان به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته که در حال حاضر، دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.

دیده‌بان حقوق بشر طالبان را مسوول بدتر شدن وضعیت در افغانستان می‌داند.

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر این سازمان در امور افغانستان و نمایندگان شماری از کشورهای جهان، از ادامه سلطه خشونت ‌بار طالبان بر افغانستان و نقض گسترده حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان ابراز نگرانی کردند و آن‌ را محکوم نمودند.

این در حالی است که طی دو سال اخیر، به رغم نگرانی و هشدارهای نهاد های حقوق بشری جهانی، گروه طالبان همچنان بر وضع محدودیت‌ها به ویژه علیه شیعیان و زنان در افغانستان ادامه داده اند.

این گروه طی دو سال اخیر علاوه بر آزار و اذیت و وضع محدودیت های مذهبی علیه شیعیان، هزاران خانواده شیعیان هزاره را از مناطق اصلی شان کوچ اجباری داده و حتی درختان میوه آنان را قطع کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا