اخبارافغانستانجهان

جلوگیری از عبور زائران افغانستانی از مرز ایران به عراق

هزاران تن از شیعیان افغانستان و مهاجرین این کشور مقیم ایران که خواهان شرکت در مراسم اربعین در شهر مقدس کربلا بودند، با ممانعت سفر در مرز شلمچه روبرو شده اند. بر اساس گزارش‌ها در میان این زائران زنان، کودکان و کهن سالان نیز هستند. سال گذشته هم، زائران افغانستانی با مشکلات مشابهی روبرو شده بودند.

شرکت و حضور در شهر مقدس کربلا و مراسم اربعین حسینی، آرزوی هر مومن آزاده و بویژه شیعیان جهان است. امسال نیز همانند سالیان گذشته، میلیون‌ها عاشقِ امام حسین علیه السلام قرار است در این مراسم شرکت نموده و با آرمان‌های والای سیدالشهداء تجدید میثاق نمایند.

شرکت در مراسم اربعین در شهر مقدس کربلا اما برای شیعیان افغانستان، گذشتن از هفت خوان رستم شده است. شیعیان افغانستان امسال تحت حاکمیت گروه طالبان در بد ترین وضعیت قرار دارند. به رغم همه مشکلات از جمله فقر شدید اقتصادی، هزاران زائر شعیه از افغانستان و مهاجرین مقیم ایران، خود را تا مرز شلمچه رسانده اند، اما به دلایلی اجازه سفر نیافتند.

در این ویدیو که در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته، در روز سه‌شنبه 7 شهریور، نشان می‌دهد که هزاران زائر افغانستانی در مرز شلمچه مانده اند و به آن‌ها اجازه سفر به عراق داده نشده است. برخی از زائران ادعا می‌کنند که حتی مورد ضرب و شتم و بدرفتاری هم قرار گرفته اند. این درحالی است که امسال دولت عراق برای تسهیل زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام، صدور ویزا را برای شهروندان چهار کشور از جمله افغانستان، رایگان اعلام کرد.

جلوگیری و ممانعت از سفر برای زائران افغانستانی در حالی صورت می‌گیرد که مراجع تقلید برای تسهیل زیارت زائران اربعین، حتی بر الگوگیری از غیرمسلمانان تاکید می‎کنند. حضرت آیت الله العظمی شیرازی در سخنرانی شام غریبان سال جاری فرمودند: خدای متعال در قرآن کریم مسلمانان را به آموختن بعضی صفات غیرمسلمانان توصیه می‌کند، و در راه زیارت اربعین نیز باید برخی چیزها را از غیرمسلمانان آموخت، گروهی از غیرمسلمانان برای برخی از مناسبت‌های دینی خود تسهیلات فوق العاده‌ای از جمله رایگان شدن ویزا و گذرنامه و ارزان شدن هتل و سایر نیاز‌های شرکت‌کنندگان را در نظر می‌گیرند. آیت الله العظمی شیرازی هم چنین ضمن توصیه به اهتمام همه جانبه برای تامین تمامی مسائل مورد نیاز زیارت اربعین امام حسین، فرمودند : با مطالبه ‌گری‌های مکرر برای رایگان شدن حمل و نقل و هر آنچه به زیارت اربعین مربوط است، باید تلاش شود.

زائران و شیعیان افغانستان در حالی امسال با مشکلات و ممانعت از ورود در مرز ایران به عراق مواجه شده اند که سال گذشته هم هزاران تن از شهروندان افغانستان که خواهان شرکت در مشایه عظیم حسینی و زیارت اربعین بودند، به دلیل ممانعت از سفر نتوانستند به مراسم زیارت اربعین برسند. امسال وزارت کشور و اداره مهاجرت ایران برای شهروندان خارجی مقیم در این کشور که ویزای یکبار ورود دارند و خواهان شرکت در مراسم اربعین هستند، هشدار داده که در راه برگشت، بدون مجوز نمایندگی‌های این کشور، حق ورود ندارند. این هشدار هزاران زائر امام حسین علیه السلام را مایوس و نا امید کرده و ممکن است مانع شرکت و حضور آنان در مراسم بزرگ اربعین گردد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا