مقالات

ازدواج امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیها

 

 

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

«اگر خدای متعال امیر المومنین علی علیه السلام را خلق نمی‏کرد، در تمام زمین انسانی که کفو و شایسته همسری با حضرت فاطمه علیها السلام باشد یافت نمی‏شد».

 

خواستگاری از فاطمه علیها السلام 

 

هنگامی که سن مبارک بتول عذراء حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام نه سال کامل شد، از اطراف و اکناف اهل مدینه و بزرگان قبایل و روسای عشایر و صاحبان ثروت و مکنت به خواستگاری حضرت آمدند. عده‏ای از منافقین نیز این جراَت را به خود دادند که با کمال بی شرمی به خواستگاری آن حضرت بیایند.

هنگام خواستگاری بعضی از آنها رسول اکرم صلی الله علیه و آله بسیار ناراحت شدند، و به عده‏ای از منافقین که اعتراض کردند، فرمودند: «من شما را رد نکردم، بلکه خدا شما را رد کرده و امر فاطمه علیها السلام از جانب خدای متعال معین می‏شود». آنان غافل از این بودند که این گوهر گرانبها را خدای متعال در سایه عزت و حراست خود حفظ فرموده و او را در خور استعداد ابناء دنیا از ملوک و رعایا و ارباب فقر و غنا قرار نداده است؛ بلکه او را برای حضرت وصی جناب علی بن ابی طالب امیر المومنین علیه السلام ذخیره فرموده است.

از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمود: روزی حضرت رسول صلی الله علیه و آله در خانه ام سلمه بود. فرشته‏ای با هیبت خاصی بر آن حضرت نازل شد که با لغات گوناگون که به یکدیگر شباهتی نداشت مشغول تسبیح و تقدیس خدا بود. او عرض کرد: من صرصائیلم. خدای متعال مرا نزد شما فرستاده که به شما بگویم: «نور را با نور تزویج کن».

حضرت فرمود: «چه کسی را با چه کسی»؟ گفت: «فاطمه را با علی بن ابی طالب». لذا پیامبر صلی الله علیه و آله فاطمه زهرا علیها السلام را در حضور جبرئیل و میکائیل و صرصائیل به عقد صدیق اکبر علی علیه السلام در آورد و این عقد در زمین بود.

در این هنگام پیامبر صلی الله علیه و آله به میان شانه های صرصائیل نگریست و دید نوشته است: «لا اله الا الله، محمد رسول الله ، علی بن ابی طالب مقیم الحجه». فرمود: ای صرصائیل، از کی این جمله بین شانه‏های تو نوشته شده؟ گفت: دوازده هزار سال پیش از آنکه خدای متعال دنیا را بیافریند.

 

مراسم عروسی

 

هنگامی که حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها السلام را در شب ازدواج به خانه امیرالمومنین علی علیه السلام می‏بردند، پیامبر صلی الله علیه و آله از جلوی ایشان، جبرئیل در سمت راست و میکائیل در سمت چپ ایشان، و هفتاد هزار فرشته پشت سر حضرتش حرکت می‏کردند و در آن حال خدا را تسبیح می‏گفتند و تقدیس می‏کردند، و این تقدیس و تسبیح آنها تا طلوع فجر ادامه داشت.

جبرئیل زمام ناقه‏ای که آن حضرت را می‏بردند و اسرافیل رکاب و میکائیل دنبال آن را گرفته بود، و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جامه‏های فاطمه علیها السلام را منظم می‏کرد، و هفتاد هزار ملک با دیگر فرشتگان تکبیر می‏گفتند؛ اما به حسب ظاهر سلمان زمام ناقه را گرفته بود و حمزه و عقیل و جعفر از اهل بیت از قفای حضرت فاطمه علیها السلام و بنی هاشم با شمشیر های کشیده و همسران پیامبر صلی الله علیه و آله از پیش روی می‏آمدند.

پیامبر صلی الله علیه و آله آنها را به مسجد طلبید و دست عصمت الله الکبری فاطمه زهرا علیها السلام را در دست یعسوب الدین امیرالمومنین علی علیه السلام نهاد و فرمود: «بارک الله فی ابنه رسول الله»؛ و نیز فرمود: «هذه ودیعتی»؛ و بعد از مراسمی مخصوص، پیامبر صلی الله علیه و اله در حق آنها و نسل ایشان دعا کرد. و سپس فرمود: «مرحباً ببحرین یلتقیان و نجمین یقترنان».

سپس پیامبر صلی الله علیه و آله از نزد ایشان بیرون آمد و چهار چوب در را گرفت و فرمود: «طهَّرکما الله و طهَّر نسلکما، انا سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکما، اَستودعکما الله و استخلفه علیکما».

آنگاه همه به منازل خود رفتند و از زنان جز اسماء کسی نزد حضرت فاطمه علیها السلام نماند، و این به خاطر وصیت همسر باوفا و بی همتای پیامبر حضرت خدیجه کبری علیهما السلام بود که هنگام وفات می گریست و از اسماء عهد و پیمان گرفت که در شب عروسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاآن حضرت را تنها نگذارد. اسماء هم به عهد خود وفا کرد، و چون ماجرا را برای پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرد، آن حضرت یاد خدیجه کبری علیها السلام کرد و گریست و در حق اسماء دعا فرمود.

 

مهریه حضرت زهرا علیها السلام

 

از مهریه های حضرت زهرا یک پنجم زمین بود

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «در آسمان  معین شده که مهریه زهرا یک پنجم زمین است. پس هرکه در زمین راه برود در حالی که با او و فرزندانش دشمن باشد، قدم زدن او تا روز قیامت در زمین حرام است».

پنجمین جانشین رسول خدا حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: مهر فاطمه علیها السلام یک پنجم دنیا و دو سوم بهشت است، و در زمین  چهار نهر فرات ، نیل ، نهروان و بلخ برای حضرت فاطمه علیها السلام است. خدای متعال به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «یا محمد، تو فاطمه را به مهریه پانصد درهم به ازدواج علی در آور تا سنتی در بین امت تو باشد». در روایت دیگر آمده است: «یک چهارم دنیا و بهشت و جهنم است، که دوستان خود را داخل بهشت می‏کند و دشمنان خود را به جهنم روانه می‏نماید». در روایتی دیگر مهریه آن حضرت نصف دنیا ذکر شده است.

 

ولیمه عروسی

 

اثاث منزل و ولیمه عروسی حضرت زهرا علیها السلام چنین بود که پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر المومنین علیه السلام فرمود: «زره خود را بفروش». آن حضرت زره را فروخت و پول آن را خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آورد. پیامبر صلی الله علیه و آله مقداری را جهت تهیه غذای عروسی به ام سلمه دادند. بنا بر بعضی روایات نصف از لوازم غذا را پیامبر صلی الله علیه و آله و نصف دیگر را امیر المومنین علیه السلام تهیه نمودند.

 

جهازیه حضرت زهرا علیها السلام 

 

مقداری را هم به بلال و عمار دادند که از بازار لوازم خانه را خریداری کنند. یک پیراهن، یک عدد روسری، قطیفه سیاه خیبری یا عباده سیاه، پرده نازک پشمی، یک عدد حصیر از بافته‏های قریه هجر، آسیای دستی، یک عدد طشت مسی، مشک برای آب آوردن، کاسه‏ای سفالین، مشکی مخصوص خنک کردن آب، ابریقی که طرف بیرونش رنگ شده بود، کوزه سفالین، پوست گوسفند.

امیر المومنین علیه السلام می‏فرمایند: در آن شب که دختر پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه من آمد، بسترمان جز یک پوست گوسفند نبود.

 

عروسی و شرکت کنندگان

 

در بعضی روایات آمده است که بعد از خرید، 29 یا سی روز، امیر المومنین علیه السلام صبر کرد تا اینکه جعفر و عقیل به آن حضرت گفتند: از پیامبر صلی الله علیه و آله بخواه که همسرت را به خانه بیاوری. بعضی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله گفتند: ما از پیامبر صلی الله علیه و آله خواهش می‏کنیم که شما همسرت را بیاوری.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ما انتظار داریم خود او بیاید و از ما درخواست کند».

امیر المومنین علیه السلام می‏فرماید: عرض کردم: «حیا مانع من می‏شود». پیامبر صلی الله علیه و آله اجازه مجلس عروسی و ولیمه را فرمودند، و به امیر المومنین علیه السلام فرمودند: «هرکس را دوست داری دعوت کن». زنان به کار زنها و امیر المومنین علیه السلام و عمار و بلال و چند نفر دیگر به کار مجلس مردها که در مسجد بود، می‏رسیدند.

اصحاب با هدایای خود در جشن عروسی آن دو نور الهی شرکت کردند، و از ولیمه عروسی که به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله فراهم آمده بود، میل کردند. در آن مجلس 4000 نفر از آن طعام خوردند و پیامبر صلی الله علیه و آله غذایی برای امیر المومنین و فاطمه علیها السلام فرستاد، در حالی که چیزی از آن غذا کم نشد و همچنان به جای ماند، با وجود اینکه سه روز از آن تناول می‏کردند.

شب با مراسمی مخصوص، حسب الامر پیامبر صلی الله علیه و آله آن دو بزرگوار را به حجره ام سلمه آوردند. ام سلمه می‏گوید: هنگامی که خورشید غروب کرد، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «فاطمه را بیاور». من رفتم و دست صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها السلام را گرفته در حالی که لباسش بر زمین کشیده می‏شد و از خجالت و شرم عرق از چهره‏اش جاری بود، آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش آوردم. هنگامی که خدمت آن حضرت رسید، از شدت خجالت پایش لغزید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «خدای متعال تو را از لغزشهای دنیا و آخرت نگه دارد».

هنگامی که پیش روی آن حضرت قرار گرفت، چادر را از صورت فاطمه علیها السلام کنار زد تا امیرالمومنین علی علیه السلام چهره او را ببیند. سپس دست او را در دست امام علی علیه السلام قرار داد و این گونه بود که این زندگی نورانی آغاز شد.

 

ثمره ازدواج نورانی

 

ثمره این ازدواج مبارک و نورانی و الهی پنج فرزند بود. دو امام معصوم علیهما السلام، آقا و مولایمان حضر ت مجتبی علیه السلام و سرور شهیدان حضرت ابا عبدالله علیه السلام، دو دختر حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری و جناب ام کلثوم علیهما السلام، که این فرزندان در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله در مدت نه سال به دنیا آمدند. آخرین فرزند ایشان حضرت محسن علیه السلام بود که بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله به مدت چند روز به وسیله ضربه‏های بین در و دیوار و کتک‏های اهل سقیفه و منافقین و ظالمین به شهادت رسید.

حضرت فاطمه علیها السلام نه سال و 75 روز یا 95 روز در منزل امیر المومنین علیه السلام زندگی کرد تا آنکه بعد از شهادت حضرت محسن علیه السلام به شهادت رسید.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا