آسیااخبارافغانستانجهان

نگرانی سازمان ملل از افزایش فقر در افغانستان

برنامه جهانی غذا می‌گوید افغانستان به کانون گرسنگی در جهان مبدل شده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته، سه چهارم کل جمعیت این کشور نمی‌توانند یک وعده غذای کامل بخورند.

همزمان، گزارش تازه شاخص جهانی فقر چندبعدی نشان می‌دهد که 70 درصد کودکان افغانستان در فقر به سر می‌برند.

گزارش جدید برنامه جهانی غذا، شاخص جهانی فقر چندبعدی که به‌طور مشترک توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و ابتکار فقر و توسعه انسانی دانشگاه آکسفورد منتشر شده را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش افغانستان حدود 5 میلیون کودک فقیر بیشتر از بزرگسالان دارد.

به طور دقیق، 15 میلیون و پانصد هزار کودک و 10 و هشتصد هزار میلیون بزرگسال در افغانستان در فقر به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، محرومیت از آموزش و سوء تغذیه از عوامل اصلی فقر در میان کودکان افغانستان است.

گزارش یاد شده نشان می‌دهد که 53 درصد از خانوارهای فقیر در افغانستان با کودکی زندگی می‌کنند که از حضور در مدرسه محروم است، و 45 درصد از خانوارهای فقیر با کودکی زیر 5 سال که دچار سوء تغذیه است، زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد در آخرین به‌روزرسانی شاخص فقر چندبعدی جهانی اعلام کرده است که حدود 70 درصد از جمعیت افغانستان در سال 2023 – 2022 در فقر زندگی می‌کردند.

همزمان با این؛ رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته که حدود 27 میلیون نفر نمی‌توانند غذای کافی بخورند و خانواده‌ها در سراسر این کشور برای سپری کردن زمستان، به کمک‌های فوری غذایی مداوم نیاز دارند.

سخنگوی این نهاد، گفته که برنامه جهانی غذا برای ادامه فعالیت در 6 ماه آینده در افغانستان به بیش از 600 میلیون دلار نیاز دارد.

سال گذشته برنامه جهانی غذا به‌دلیل نداشتن بودجه، «ده میلیون نفر» را از فهرست دریافت کنندگان کمک‎هایش در افغانستان خارج کرد و‌ تابستان امسال یازده میلیون نفر از دریافت کمک ها محروم شدند.

از جمله این افراد، دو میلیون مادر و کودکان‌شان می باشند که هیچ مواد غذایی ویژه برای مقابله با سوء تغذیه دریافت نکرده‌اند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا