آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

چکیده بیانات مرجعیت شیعه در اجتماع مبلغان دینی در آستانه ماه رمضان عظیم ۱۴۴۳

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، همانند سال های گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ در شامگاه چهارشنبه ۲۶ شعبان، در جمع مبلغان دینی در بیت مرجعیت شهر مقدس قم حضور یافتند و بیانات ارزشمندی را ایراد فرمودند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ معظم له سخنان خود را اینگونه آغاز کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم. این ماه همانند سال های دیگر سپری می شود و به پایان می رسد. هرکسی از زنان و مردان مؤمن در سرتاسر عالم تصمیم بگیرید بهترین استفاده را از آن ببرد، موفقیت بیشتری کسب کرده است.

امیدوارم خدای متعال با تعجیل در ظهور حضرت بقیة الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف مشکلاتی را که دنیا، مخصوصاً کشورهای اسلامی، با آن درگیر هستند، رفع کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند در آینده فقط نامی از اسلام می ماند که در عصر حاضر چنین شده است. امیدوارم با ظهور حضرت اسلام به جایگاه خودش بازگردد.

مرجع عالیقدر سپس وارد مبحث اصلی خود شدند و افزودند: انسان باید تصمیم بگیرد از عمر خود در دنیا بهترین استفاده را ببرد تا در آخرتی که جاودان است، نتیجه مطلوب بگیرد. مومن در این ماه به دو مورد می تواند دست یابد:

یک) خودسازی و ارتقای آن:

انسان می تواند در این ماه به واجبات و مستحبات پایبند باشد و گناه و مکروه انجام ندهد.

مرحوم سید احمد خاتمی نقل می کردند از مرحوم سید عبدالهادی شیرازی در مورد مرحوم میرزا مهدی شیرازی سوال و ایشان فرمودند بیست و پنج سال با ایشان بودم، اما مکروهی از ایشان ندیدم.همین مطلب را مرحوم میرزا مهدی در مورد مرحوم سید عبدالهادی فرمودند.

مبارزه با شیطان و نفس اماره بسیار سخت است، اما ماه مبارک رمضان به جهت جو مطلوب و دعاهایی که دارد، می تواند به خودسازی کمک کند.

در یکی از دعاهای شب اول ماه مبارک رمضان به نقل از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است: «اللهم ادخله علینا بالسلامة والإسلام».

در این بخش حضرت صادق علیه السلام درخواست می کنند خدایا این ماه را بر ما داخل کن در حالی که سلامت بدن و اسلام داشته باشیم. مقصود از اسلام در این عبارت، اسلام حقیقی است، نه اسلام معاویه و امثال او.

انسان خود باید تصمیم بگیرد که داخل در اسلام حقیقی باشد. خدا کسی را مجبور به خوب بودن نمی کند، بلکه به او توفیق می دهد.

قرآن کریم راجع به اصحاب منافق پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید: «هم العدو».

اینان با اینکه می توانستند از توفیق خدمت به رسول خدا صلی الله علیه وآله بهره مند شوند، اما از آن استفاده نکردند.

در ادامه دعای امام صادق علیه السلام آمده است: «والیقین والایمان».

خدای متعال در وجود انسان نیرویی به نام شک و خیال قرار داده است که انسان را دچار تشکیک می کند و در مقابل نیروی یقین قرار می دهد.

مطلب حائز اهمیت دیگر ایمان است که باید از خدا بخواهیم ما را با ایمان به ماه مبارک رمضان وارد کند. اولین مرحله ایمان اعتقاد به خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله و معصومین علیهم السلام است.

در ادامه دعا به «بِرّ» به معنای خیر و خوبی اشاره شده است، یعنی از خدای متعال بخواهیم ما را با صفات نیکو و عاری از رذائلی همانند: کینه و ریا و … وارد این ماه کند.

در ادامه حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: «والتوفیق لما تحب وترضی»، یعنی باید رضایت خدا در این ماه تحصیل شود. انسان باید به دنبال این باشد که خدای متعال از او چه انتظاری دارد و به آن بپردازد و حتی در صورت تزاحم با مستحبات، از آن اجتناب کند. هدایت خانواده و اطرافیان و آشنایان از جمله مواردی است که انسان باید در این ماه به آن بپردازد. این مطلب نیاز به تصمیم و تلاش دارد. حیف است که انسان از ابتدای ماه رمضان تصمیم نگیرد و به برطرف کردن نقص های دینی خود و دیگران نپردازد.

به عنوان مثال یکی از کمبودهای زمان فعلی، گرفتار آمدن مردم به حکومت های ناصالح است که نیاز به تلاش، دعا، توسل به اهل بیت علیهم السلام، صدقه و حتی صبر دارد. انسان باید در مقابل برخی از گرفتاری ها صبر کند، زیرا دفع آن به صلاح او نیست. باید از فرصت ماه مبارک استفاده کرد و برای آخرت و پس از مرگ توشه برچید. فرد مؤمن همیشه باید به فکر مرگ و زندگی پس از آن باشد که دیگر دستش از این دنیا کوتاه است و طبق روایات حتی یک حسنه نمی تواند به پرونده خود اضافه کند.

خودسازی وظیفه ای است که در طول سال باید به آن پرداخت، اما ماه مبارک رمضان بهار خودسازی است. باید از بزرگان آموخت و از گناهان و بلکه مکروهات دوری کرد.

این ماه فرصت مناسبی است تا انسان به این مطلب توجه کند. شایسته است همگان به وظیفه خود در قبال خدا پی ببرند و عمل به آن را از این ماه رمضان شرو ع کنند.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در بخش دوم سخنان خود فرموند: مطلب دوم تبلیغ است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بارها بر آن تأکید کردند و این وظیفه بر عهده همگان است. رسول خدا صلی الله علیه وآله بارها در خطبه غدیر و موارد دیگر امر به این مطلب کرده اند. ابلاغ واجبات در دنیای فعلی به حدّ کفایت نرسیده است و این امر بر عهده کسانی است که می توانند ابلاغ کنند. کم کاری و کوتاهی در ابلاغ عقاید از جمله این موارد است که باید به آن پرداخته شود.

قرآن کریم فرموده است: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللهِ وَالْفَتْحُ، وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللهِ أَفْوَاجًا؛ و مردم را بنگری که فوج فوج به دین خدا داخل می‌شوند».

مردم در سال هشتم هجرت گروه گروه به اسلام روی آوردند. به جهان امروز بنگریم و ببینیم آیا در عصر حاضر نیز مردم به اسلام اقبال دارند؟! جواب منفی است. باید به سبب این مطلب توجه شود و کاستی ها را رفع کرد.

پس از شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله چشمه اسلام را منحرف کردند و فقط در چند سال حکومت امیرمؤمنان علیه السلام به سیره ایشان عمل شد. اما پس از ایشان در دوره های حکومت سایر خلفای اموی و عباسی و … اسلام رشد نکرد و سبب این مطلب عملکرد اشتباه و ناپسند آنان بود.

یکی از مسائل بسیار مهم و از واجبات عینی، مسأله معرفی اسلام حقیقی است که حضرت امام صادق علیه السلام در دعایی که ذکر آن رفت، به آن اشاره کرده اند.

اسلام دروغین از کفر بدتر و خطرناک تر است که باید در این زمینه روشنگری شود.

این کار نیازمند تلاش و سرمایه گذاری و … است که فراهم آوردن آن واجب است.

از جمله مواردی که در قبال آن کوتاهی شده است مسأله معرفی امامت ائمه معصومین علیهم السلام است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری شود. امام حسین علیه السلام شهید اسلام دروغین بودند و به دست بعضاً صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله و پیروان اسمی ایشان کشته شدند.

در تاریخ آمده است که منصور، حضرت صادق علیه السلام را احضار کرد و ایشان را با تعبیر «یا عدو الله» خطاب کرد. در کتاب «البحر الزخّار الجامع لمذاهب علماء الأمصار» به فتاوای چنین کسانی اشاره شده است.

تبلیغ در ماه مبارک رمضان و روشنگری در این باب واجب عینی بر همگان است.

ماهواره ها یکی از مهم ترین ابزارها برای نشان دادن اسلام حقیقی و تمییز آن از اسلام دروغین است. دشمنان دین و مذهب به وفور از این وسیله بهره مند هستند و شیعیان نیز باید از آن استفاده کنند. داعش و امثال داعش، قربة الی الله و به نام اسلام مرتکب جنایت می شوند. باید به جهان فهماند که این اعمال مورد تأیید اسلام نیست.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پس از فتح مکه حتی یک نفر را مجبور به اسلام نکردند.

همینطور امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام پس از رسیدن به حکومت حتی یک نفر را مجبور به بیعت نکردند. اینها زیبایی های اسلام است که باید جهانی شود.

بارها به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام در زمان حکومتشان توسط مسلمانان توهین شد، اما آن بزرگواران کوچک ترین برخوردی با آنان نکردند.

چرا دنیا باید از این سیره و منطق محروم باشد؟! باید در راه رساندن این مطلب به دنیا تلاش کرد. در قرآن وارد شده است که شخصی به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نسبت «الاذل»، یعنی ذلیل ترین افراد را داد آن هم در زمان حکومت آن حضرت. اما ایشان آن فرد را عفو کردند. این موارد بی نظیر هستند و دنیا از آن اطلاع ندارد.

در تاریخ عامه وارد شده است که امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در زمان حکومتشان بیش از چهار سال خراج مصر را دریافت کردند اما یک درهم آن را برای مصارف شخصی استفاده نکردند. اما معاویه چندین تن طلا را هر سال از مصر دریافت می کرد و یک سوم آن را برای خود مصادره می کرد. واجب است تا تفاوت این دو روش به دنیا رسانده شود.

بارها به امیرمؤمنان علیه السلام در زمان حکومتشان توهین شد، اما ایشان واکنش نشان ندادند. اما تاریخ نقل می کند معاویه و متوکل در یک مورد بیش از سی هزار نفر بی گناه را به جرم توهین به آن ها قتل عام کردند. پیامبر اکرم و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما هیچ کسی را به سبب توهین کلامی حتی زندانی نکردند. این عملکرد ملاک اسلام است، نه عملکرد معاویه و امثال او.

اسلامی که اکنون در کشورهای به ظاهر اسلامی دیده می شود به دور از سیره پیامبر و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما است؛ همان چیزی که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند از اسلام جز نامی و نشانی باقی نخواهد ماند.

در تاریخ آمده است در موردی یکی از سربازان متوکل پنجاه هزار نفر از ساکنان یک منطقه را زنده زنده آتش زد. این سیره پیامبر و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما نيست. متأسفانه ابن عربی در کتاب خود صفات پیامبر صلی الله علیه وآله را به متوکل نسبت می دهد.

ابلاغ اسلام برای عصر حاضر ضروری است. بر ثروتمندان واجب است تا در این راه سرمایه گذاری کنند و بر جوانان واجب است تاریخ را مطالعه و با این مطالب آشنا شوند و آن را به دنیا منتقل کنند.

در جریانی منصور دستور به آتش زدن منزل امام صادق علیه السلام داد و مأموران او چنین کردند، اما به خواست خدا به ایشان آسیبی نرسید و ایشان در میان شعله های آتش فرمودند: «من فرزند ریشه های زمین و فرزند ابراهیم خلیل هستم».

فردای آن روز حضرت را در حال گریه دیدند. ایشان فرمودند: وقتی پریشانی و ترس دختران و کودکان را دیدم به یاد آتش زدن خیمه ها در کربلا افتادم.

ماجرای عاشورا فجیع ترین جنایت تاریخ بشر است که باید به دنیا برسد. در این راه از وسایل مختلف و امکانات موجود بهره بگیرید.

به پسران و دختران توصیه می کنم در این ماه رمضان اسلام صحیح را به جهان برسانند. هرکسی در این راه کوتاهی کند، دچار خسران خواهد شد. امیدوارم خدای متعال در این ماه به همگان توفیق دهد تا با استفاده از وسایل روز، اسلام صحیح را به دنیا برسانند.

امیدوارم حکومت های اسلامی غیرت پیدا کنند و از پیامبر اکرم و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما درس بیاموزند. اینکه باب شده است و از فتوحات اسلام نام می برند، تماماً نابجا و غلط است؛ زیرا تمام جنگ های پیامبر اکرم و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما دفاعی بوده است و آنان هیچ گاه آغازگر جنگ نبوده اند. این مطالب باید به دنیا برسد و این ماه فرصت مناسبی برای آن است.

وصلی الله علی سیدنا ونبینا محمد وآله الطاهرین

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا