آیت الله العظمی شیرازی : آنچه که امروز غربی ها از آن نفرت پیدا کرده اند ، اسلام واقعی نیست ، و اگر اسلام واقعی و مسیر اهل بیت علیهم السلام به مردم دنیا برسد ، از آن پیروی خواهند کرد
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه دهم جمادی الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی ، در این نشست ، با اشاره به روایتی که از امام رضا علیه السلام در رابطه با وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام نقل شده که : رَحِمَ الله عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا ، خداى رحمت كند بنده اى را كه امر معارف ما را احيا كند ، و زمانی که اباصلت، از چگونگى اين مهم مى پرسد ، چنین می شنود : يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا ، علوم ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد ، كه اگر مردم زيبايى هاى كلام ما را مى دانستند ، از ما پيروى مى كردند ، فرمودند : امام رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت و لزوم این مساله ، و وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند ، و در این جا از لفظ ناس یعنی مردم استفاده شده ، یعنی مهم این است که محاسن کلام و گفتار نیکوی رسول خدا و عترت طاهره به همه ی مردم دنیا برسد.
معظم له در ادامه تاکید فرمودند : اگر این واقعیات به مردم برسد ، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرمودند ، به مردم دنیا برسد ، و مردم دنیا از آن آگاه شوند ، قطعا پذیرای اسلام خواهند شد.
ایشان با اشاره به این روایت که سيأتي على الناس زمان لا يبقى من القرآن إﻻ رسمه ومن الإسلام إلا اسمه ، به زودی برای مردم ، زمانی می آید که از قرآن جز رسم آن و از اسلام جز اسم آن باقی نمی ماند ، فرمودند : در این روایت تاکید شده که در آخرالزمان ، اسلام واقعی پیاده نمی شود ، و این اسلامی هم که امروز برخی از غیرمسلمانان از آن نفرت پیدا کرده اند ، اسلام واقعی نیست ، لذا موجب تنفر آنان شده است ، همانند داروی غیرواقعی که به فرد مریضی داده می شود ، و موجب معالجه او نمی شود.
ایشان در ادامه تاکید فرمودند : این اسلامی که غربی ها و برخی از مردم دنیا از آن نفرت پیدا کرده اند ، اسلام واقعی نیست ، بلکه فقط نام آن ، اسلام است ، لذا اگر اسلام واقعی به مردم دنیا برسد ، و اگر مردم دین را بشناسند ، و تاریخ اهل بیت علیهم السلام به آنان برسد ، از دین اسلام و مسیر اهل بیت علیهم السلام پیروی می کنند.
آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند : واجب است که اسلام واقعی به مردم برسد ، لذا بارها یادآوری شده است که این یک واجب کفایی است ، و اگر به مقدار کافی موجود نبود ، بر هر کسی که امکان دارد ، واجب عینی است ، یعنی بر همه واجب است ، از جمله با نوشتن ، رسول خدا فرمودند باید تبلیغ کند و برساند ، لام ، در اینجا لام امر است ، یعنی از طرف رسول خدا امر شده است ، یعنی باید افراد حاضر به افراد غائب برسانند ، یعنی باید کسی که می داند به کسی که جاهل است و نمی داند ، برساند.
ایشان در تشریح حیات طیبه فرمودند : اگر می خواهند کسی را اعدام کنند ، حتی اگر بهترین غذاها را هم برای او بیاورند ، به او خوش نمی گذرد ، اما اگر کسی در کنار خانواده ی خود ، که هیچ مشکلی با آنان ندارد ، زندگی کند و حتی نان و پیاز با آنان بخورد ، به او خوش می گذرد ، لذا حیات طیبه به معنای رضاست ، راضی بودن به آن شرایطی که در آن قرار دارد.
معظم له در ادامه فرمودند : آخرت هم جای خود را دارد ، لذا آدمی که مومن است ، چون همیشه اطمینان دارد که خدای عزوجل ، برای او هرچه قسمت می کند ، به مصلحت اوست ، بنابراین حتی سختی های دنیا برای او خوش است ، مثلا اگر به کسی گفتند که اگر منزل تو سرقت شود ، دو برابر آن به تو خواهیم داد ، طبیعی است که این شخص ، از این سرقت خوشحال می شود ، با آن که امر مطلوبی نیست ، چون می داند دو برابر آن نصیبش خواهد شد ، دنیا و آخرت هم این گونه است که چون جبران خواهد شد ، انسانی که مومن است ، در همه حال ، تمامی سختی ها برای او خوش است.
ایشان با اشاره به فرازی از دعای نور حضرت فاطمه زهرا سلام الله فرمودند : حضرت در آن دعا می فرمایند : وَعَلَى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ ، یعنی خدایا تو کسی هستی که چه در شرایط راحتی و چه شرایط سختی باشم ، در هر حال شکر تو را به جا می آورم ، چرا انسان مومن ، در همه ی حالت ها شکرگذار است ، چون می داند که گرفتاری ها هم به مصلحت اوست ، و هم به بهترین شکل جبران خواهد شد ، معنای حیات طیبه در دنیا این است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه حکم زوجیت پس از مرگ ، فرمودند : زوجیت با مرگ از بین نمی رود ، و زن پس از مرگ هم چنان زوجه ی مرد است ، فقط دلیل خاص وجود دارد که مواقعه جایز نیست ، که این دلیل هم استثناست ، و اگر این دلیل نبود ، این عدم جواز هم مطرح نمی شد ، لذا پس از مرگ نه عرفا و نه عقلا ، زوجیت از بین نمی رود ، و شرعا هم در این زمینه دلیلی وجود ندارد که زوجیت از بین برود ، فقط دلیل خاص وجود دارد که مواقعه جایز نیست ، همانند برخی از موارد دیگری که جایز نیست.
معظم له در رابطه با حکم اقتدا به امام جماعتی که در هنگام سفر ، برخی از مردم ، یک نفر را برای نماز خواندن انتخاب می کنند ، فرمودند : در روایت آمده که لا تصل إلا خلف من تثق بدينه و امانته ، لذا وقتی ماموم می خواهد اقتدا کند ، باید بین خود و خدای خود ، مطمئن باشد که این امام ، مومن ، شیعه و عادل است ، و این اطمینان از هر جا که حاصل شود ، کافی است ، اما اگر اطمینان حاصل نشد ، نمی تواند اقتدا کند ، اما چنانچه بدون علم به عدالت امام جماعت ، اقتدا کرد ، اگر جاهل به این مساله بود ، و در نماز خود ، عملی که موجب بطلان نماز فرادا بشود را انجام نداده بود ، مثلا از باب متابعت ، دو رکوع نرفته بود ، اعاده لازم ندارد ، یعنی این نماز جماعت موجب بطلان نماز نمی شود.
ایشان در ادامه تاکید فرمودند : اگر انسان با دیدن جماعتی مطمئن شد که امام جماعت عادل است ، و این اطمینان از هر جا حاصل شد ، اشکال ندارد ، اما در اکثر موارد ، انسان با دیدن جمعیت فراوانی که پشت سر کسی اقتدا کرده اند ، این اطمینان را حاصل می کند که اگر او فرد عادلی نبوده ، مردم به او اقتدا نمی کرد ، لذا اگر انسان بین خود و خدا ، چنین تصوری داشت ، اشکال ندارد.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند : نماز خواندن پشت سر انسان مجهول الحالی که نمی داند عادل است ، جایز نیست ، کما آن که در روایت گفته شده لا تصل إلا خلف من تثق بدينه و امانته ، و فقط این روایت نیست ، بلکه روایت متعدد دیگری هم وجود دارد.
معظم له در رابطه با شرط عدالت و سایر شروط در قاضی فرمودند : مطابق با برخی از روایات ، شناخت احکام الهی ، و این که حکم به غیر ما انزل الله ندهد از شروط قضاوت است ، لذا قاضی باید احکام الهی را بشناسد ، اما در این که نظور از شناخت احکام الهی ، علم به تمامی احکام است ، محل اختلاف است ، اما قدر متقین آن است که در احکام قضاوت باید مطلق باشد و نه متجزی ، اما برخی گفته اند که لازم است که تمامی احکام را بداند ، و برخی هم شناخت احکام قضا و نه تمامی احکام فقهی را کافی دانسته اند.
ایشان در ادامه فرمودند : مرحوم صاحب حدائق و تعداد کمی از فقها گفته اند که عدالت بین امام جماعت ، قاضی و مرجع تقلید ، متفاوت است ، چرا که عدالت مراتبی دارد ، و مرتبه عدالت در امامت جماعت ، مرتبه پایین تر و قضاوت بیشتر از آن ، و در مرجع تقلید در مرتبه بالاتری است ، اما مشهور بین فقها این است ، و ظاهرا که همین تام است ، که عدالت مراتب دارد و اقل مراتب آن در هر سه مورد کافی است ، چه امام جماعت ، چه قاضی و چه مرجع تقلید.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ۱۸ سوره زخرف : أَوَمَنْ يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ ، آیا کسی که به زیب و زیور پرورده میشود (یعنی دختران) و در خصومت (از حفظ حقوق خود) عاجز است (چنین کس لایق فرزندی خداست) ، فرمودند : از آنجا که ظهور حجت است ، در این آیه این ظهور که شرط قاضی این است که زن نباشد ، برداشت نمی شود ، بلکه این کلمات ، تعابیری هستند که قرآن کریم در مورد صفات زن که ( خصام غیر مبین است ، و این را به من نسبت می دهید ) ، بیان شده است.
معظم له با تاکید مجدد بر ظهور نداشتن عدم جواز قضاوت زن از این آیه ی شریفه فرمودند : اگر گاهی به این آیه در رابطه با این مساله استدلال می شود ، با احتمال و از باب موید است ، اما عمده مساله ، شهرت عظیمه عندالشیعه است ، که شهرت اهل خبره اعتبار دارد ، که حتی روایت صحیح السند که ظاهر الدلالة باشد ، کسر سندی و دلالی در آن می کند ، لذا عمده مساله ، این است که اهل خبره ی اتقیا ، آن هم صدها نفر ، چیزی بگویند ، از نظر عقلایی مُنَجّز و مُعَذّر است.
ایشان در ادامه فرمودند : امامت بدون شک و بدون اشکال از اصول دین است ، اما فقط از این جهت که برخی از افراد که خود را مسلمان نامیده اند ، امامت را قبول ندارند ، از این جهت است که برخی آن را اصول مذهب نامیده اند ، و گرنه مذهب حق ، این مذهب است.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ۱۴ سوره حجرات : قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ، اعراب باديهنشين گفتند: ما ايمان آوردهايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياوردهايد، بلكه بگوئيد: اسلام آوردهايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است ، فرمودند : وقتی زبان و دل و عمل درست باشد ایمان کامل می شود ، این یعنی اسلام خاص ، یعنی شرط اسلام کامل داشتن ، ایمان است ، حال اگر کسی به خدا ایمان دارد اما لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ نمی گوید ، این فایده ندارد ، یا لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ می گوید اما در دلش ایمان ندارد ، این هم فایده ندارد ، و ایمان او ناقص است ، مثلا کسی که مسلمان است اما نماز نمی خواند ، ایمان او ناقص است ، چون ایمان مراتب دارد ، لذا اگر کسی ایمان به قلب دارد ، لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ هم می گوید اما نماز نمی خواند ، این ایمان ناقص است ، قرآن کریم که می فرماید : أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ، این به چه معناست ؟ یعنی دین وجود داشت ، اما ناقص بود ، ایمان ناقص به مانند آدمی است که یک عضو در بدنش کم باشد.
معظم له تاکید فرمودند : قرآن بین اسلام و ایمان فرق گذاشته است ، لذا مسلمان بودن کفایت نمی کند ، مگر آنکه قبل از مرگ ، توبه نماید.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حکم روزه مستحب و استیجاری در سفر ، حکم و معیار حلال بودن ماهی ، و برخی از احکام استصحاب ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.