جهان

حراج نسخه‌هایی نفیس از کتابت قرآن در نیویورک

تعدادی نسخه نادر و نفیس از کتابت قرآن‌ و بیش از ۲۰۰ اثر هنری اسلامی در حراجی آمریکایی ساتِبیز واقع در نیویورک به حراج گذاشته می‌شود.

 

تعدادی نسخه نادر و نفیس از کتابت قرآن‌ و بیش از ۲۰۰ اثر هنری اسلامی در حراجی آمریکایی ساتِبیز واقع در نیویورک به حراج گذاشته می‌شود.

به گزارش «فوربس میدل ایست» در این حراجی در روز جمعه ۳۱ فروردین، قرآن‌های نفیسی از جمله یک برگ قرآن کمیاب و بسیار زیبا به خط کوفی که متعلق به ایران یا جایی در آسیای مرکزی است و قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی (ششم هجری) برمی‌گردد، با قیمت اولیه ۳۱۳ هزار دلار به حراج گذاشته می‌شود.

از جمله آثار دیگری که به حراج گذاشته می‌شود یک رحل فلزی یشمی مطلا و نسخه‌‌ای حاوی یک جزء قرآن است که علی بن محمد المكتب الاشرفی آن را خطاطی کرده و به احتمال زیاد در سال 1375 میلادی (۷۵۳ شمسی) در مصر به دست ابراهیم العمیدی تذهیب شده است.

نمونه‌های بسیار نادری از کلکسیون‌های خصوصی معتبر، از جمله سفال‌های نفیس دوره تیموری، کوزه‌های سفالی ساخته شده در ترکیه و سه نسخه خطی قدیمی مهم در نجوم، ریاضیات و پزشکی دیگر آثاری هستند که به حراج گذاشته خواهد شد.

در این حراجی همچنین پنج نمونه نادر از آثار کاشی شکسته مربوط به دوره تیموریان در قرن ۱۴-۱۵ میلادی به فروش می‌رسد که در سال 1973 در یک اتاق زیر شیروانی در فرانسه کشف شد. 

در این حراج همچنین تکه ای از یک محراب که هنر کاشی شکسته دروان تیموری است و احتمالا مربوط به ایران یا آسیای مرکزی است، 114 هزار دلار قیمت گذاشته شده و یک کاسه برنج منبت کاری شده با نقره که مربوط به دوران ممالیک مصر یا سوریه است و در نیمه اول قرن 14 میلادی ساخته شده 85 هزار و 500 دلار قیمت گذاری شده است. همچنین، آثار نادر مربوط به دوره عثمانی ترکیه در آن ارائه می‌شود.

یادآور می‌شود که این حراجی، روز جمعه ۳۱ فروردین همزمان با هفته گرامیداشت شرق شناسی و خاورمیانه آغاز خواهد شد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا