جهان اسلام

افزايش آمار سوء قصد به جان شیعیان مصر طی ۵ سال گذشته

یک گروه حقوق بشری طی گزارشی اعلام کرد تاکنون 70 حادثه گزارش شده از حملات به شیعیان در کشور مصر به ثبت رسیده است.

 

 

یک گروه حقوق بشری طی گزارشی اعلام کرد تاکنون 70 حادثه گزارش شده از حملات به شیعیان در کشور مصر به ثبت رسیده است.

این گزارش که توسط گروه حقوق بشری «ابتکار مصری برای رعایت حقوق فردی» تهیه شده به اتفاقات منجر به شهادت شیعیان از سال 2011 تا 2016 پرداخته است.

به گفته این نهاد حقوق بشری، تبعیض و خشونت عليه شیعیان مصر و تحریک مردم عادی توسط مبلغان سلفی که در راستای سیاستهای حکومت این کشور فعالیت می کنند افزایش یافته است.

یکی از فعالان شیعی در کشور مصر در این باره می گوید: برخی شهروندان از مذاهب دیگر به طور سیستماتیک خشونت هایی علیه شیعیان اعمال می کنند و نیروهای امنیتی نیز هیچ برخوردی با این اعمال خشونت ها نمی نمایند.

این در حالی است که به گفته وی نیروی های امنیتی کشور مصر شیعیان را به طرق مختلف تحت فشار قرار می دهند و به طور مثال، زمانی که شیعیان این کشور قصد سفر به مرقد های مطهر اهل بیت علیهم السلام را در کشورهای خاورمیانه را داشته باشند، از آنها جلوگیری به عمل می آید.

بسیاری از شیعیان مصر از این که مذهب خود را در این کشور علنی کنند در هراس به سر می برند.

از دهه ۱۹۷۰ وهابیت قدرت زیادی در جامعه مصر پیدا کرده و اکثر آزارهایی که به شیعیان می رسد از جانب این فرقه هدایت می شود.

گفته مى شود وزارت موقوفات و الازهر مصر که خود را نهادهاى علمی می دانند؛گفتمانی را به کار می برند که آتش دشمنی با شیعیان را شعله ورتر می کند.

گفتنی است طی چند سال گذشته، دولت مصر چندین ملیارد دلار در قالب کمک های مالی از حکومت عربستان دریافت کرده که مقداری از آن نیز به الازهر تعلق دارد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا