اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیة الله العظمی شیرازی : از هر گونه درگیری و اختلاف در برپایی شعائر حسینی پرهیز شود

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دوشنبه شب طی بیاناتی در جمع مبلغان محرم ضمن اشاره به برخی دیگر از ویژگی خاص امام حسین علیه السلام در میان معصومین با استناد به برخی از روایات و زیارات وارده ، به مواردی از حزن و اندوه اهل زمین و آسمان ، هنگام شهادت سرور و سالار شهیدان ، و هم چنین قبل و بعد از شهادت آن حضرت اشاره فرمودند.

ایشان در ادامه به توجه هر چه بیشتر نسبت به برپایی شعائر حسینی تاکید فرموده و شیعیان دنیا و به ویژه دولت عراق را توصیه به پرپایی هر چه بهتر شعائر حسینی به ویژه زیارت اربعین نمودند.

آیة الله العظمی شیرازی در ادامه بیانات خود در جمع مبلغان محرم ، با اشاره به فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه و کامل الزیارات ، به ابعاد دیگری از موارد تکوینی و تشریعی ویژگی های خاص امام حسین ، در میان اهل آسمان ها و ساکنان زمین که در پی شهادت ایشان اتفاق افتاده اشاره فرمودند.

ایشان در ادامه فرمایشات قبلی در رابطه با مواسات انبیاء الهی با امام حسین علیه السلام تاکید فرمودند علاوه بر این ها در روایات و زیارات وارده داریم که هر شب جمعه تمامی برگزیدگان الهی به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف می شوند ، که این ها نیز ، همگی از خصوصیات امام حسین است که برای دیگر معصومین نمونه آن ذکر نشده است.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر مداومت در خواندن زیارت عاشورا که چکیده اسلام و جمله جمله آن تبلور عینیِ مفهومِ تولی و تبری است ، فرمودند توصیه شده حتی در غیر از ماه محرم و صفر نیز هر روز زیارت عاشورا را بخوانیم و اگر نتوانستیم ، تا آن جا که می توانیم بر خواندن آن اهتمام بورزیم ، و این خود ، دلالت بر ویژگی دیگری از امام حسین دارد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با اشاره به ویژگی های تشریعی فراوانی که در مورد سیدالشهداء قرار داده شده ، استشفاء به تربت ایشان را مورد تاکید قرار داده و فرمودند خوردن تربت قبر سایر معصومین علیهم السلام حرام است اما استشفاء به تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.

ایشان با اشاره به روایات وارده در خصوص عظمت اختصاص یافته به سرزمین کربلا فرمودند منزلت زمین کربلا از کعبه نیز افضل است، و خدای متعال زائران امام حسین علیه السلام در روز عرفه را به خود نسبت داده است و آنان زائران خدا نامیده شده اند ، و هم چنین در این روز، نخست به زائران امام حسین علیه السلام عنایت می کند و سپس به زائران عرفات.

آیت الله العظمی شیرازی ضمن تاکید بر این نکته که جریان امام حسین علیه السلام چه سلبی و چه ایجابی آثار فراوانی دارد ، به نمونه های عبرت آموزی از آثار آن در رابطه با برخی از علمای گذشته شیعه اشاره کرده و فرمودند گاه برخی از اوقات نه به واسطه تقصیر بلکه بعضا قصورها ، برکاتی در زندگی از ما سلب می شود.

ایشان تاکید فرمودند آثار مثبت و منفی در دستگاه حضرت امام حسین علیه السلام و آثار یاری نکردن و بی توجهی به شعائر ایشان اگر گردآوری شود مجموعه بزرگی به دست خواهد آمد که می تواند برای همگان پندآموز باشد

آیت الله العظمی شیرازی به همه شیعیان به وِیژه جوانان توصیه فرمودند که تلاش کنند تا سبب اعتقاد دیگران به امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام شوند ، و هر آن چه که در توان دارند برای این هدف به کار ببندند.

ایشان تاکید فرمودند که باید سعی کنیم در طول عمر خود ، آثار حسینی و ماندگار به جای بگذاریم.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند باید دنیا را مملو از حسینیه ها کنیم و در این میان جای خالی حسینیه های مخصوص بانوان احساس می شود، چراکه جمعیت بانوان بیش از مردان و نشاط آنان نیز همانند مردان است.

ایشان با تاکید بر پرهیز از نزاع ها و اختلاف ها در برپایی شعائر حسینی تاکید فرمودند بایستی تلاش شود از هر گونه درگیری و اختلاف اعم از سیاسی و گروهی و قبیله ای و خانوادگی در برپایی مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام جلوگیری شود.

آیت الله العظمی شیرازی در پایان با تاکید بر اهمیت زیارت اربعین به عنوان یکی از مهم ترین شعائر حسینی از همه شیعیان دنیا خواستند نسبت به هر چه با شکوه تر برگزار شدن این شعیره عظیمه بایستی همگان تلاش کرده و ضمن شناساندن امام حسین علیه السلام به دنیا ، با این حرکت عظیم ، باعث گرویدن مردم به اسلام و پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام شوند.

ایشان هم چنین از دولت عراق خواستند با تمهیدات لازم و تسهیل در زمینه ویزا و گذرنامه زائران ، نسبت به با شکوه تر برگزار شدن این زیارت ، تلاش لازم را انجام دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا