جهان اسلام

آیت الله علامه طالب جوهری اندیشمند معروف شیعیان پاکستان درگذشت

آیت الله علامه طالب جوهری اندیشمند، شاعر و خطیب حسینی معروف شیعه که محبوبیت ویژه‌ای نزد شیعیان پاکستان داشت، در شهر کراچی درگذشت. 

آیت الله علامه طالب جوهری اندیشمند، شاعر و خطیب حسینی معروف شیعه که محبوبیت ویژه‌ای نزد شیعیان پاکستان داشت، در شهر کراچی درگذشت. 

سخنرانی‌های علامه‌جوهری در ایام محرم به ویژه مجلس شام غریبان امام حسین علیه السلام که هر سال به صورت زنده از شبکه ملی پاکستان پخش می‌شد، وی را به شخصیتی معروف و محبوب میان مسلمانان در داخل و خارج تبدیل کرده بود.

پیکر این مبلغ و روحانی شیعه امروز پس از نماز ظهر در شهر کراچی تشییع و به خاک سپرده شد.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور و بسیاری از رهبران احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان با ابراز تاسف از درگذشت علامه جوهری، این ضایعه را به جامعه شیعیان و نزدیکان آن مرحوم تسلیت گفتند.

علامه طالب جوهری در اوت ۱۹۳۹ در ایالت بهار کشور هندوستان متولد شد. پدرش مولانا محمد مصطفی جوهر از علمای بنام شیعه و ساکن ایالت بهار بود. 

وی تحصیلات عالیه فقه را در شهر مقدس نجف نزد اساتید بزرگ زمان خود چون مرحوم آیت الله العظمی خویی و مرحوم سید محمد باقر صدر گذرانده و با مرحوم علامه ذیشان حیدر جوادی -که از علمای مشهور شبه قاره است- هم دوره بود. 

آیت الله علامه طالب جوهری علاوه بر خطابه، در فن نویسندگی و سرودن شعر به زبان اردو ماهر و مشهور بود و در مناسبت‌های مذهبی در کشورهای آمریکا و امارات به دعوت علاقه مندان ایراد سخنرانی می کرد.

غالب سخنرانی های وی در مجامع عمومی با موضوع فضائل اهل بیت علیهم السلام و لزوم محبت به آنان، ایراد شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا