اخبارجهانجهان اسلام

انتشار گزارش موارد نقض حقوق بشر در ماه آگوست علیه شیعیان دنیا

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان گزارش ماهانه خود را در رابطه موارد نقض حقوق بشر علیه شیعیان در ماه آگوست در سراسر جهان منتشر کرد.

بر اساس این گزارش ، نقض حقوق شیعیان اهل بیت علیهم السلام در ماه آگوست با ماه های دیگر امسال و حتی سال های قبل از آن تفاوتی نداشته است.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان ، مهم ترین موارد نقض حقوق بشر علیه افراد و جوامع شیعه را که در بسیاری از کشورهای جهان زیر نظر داشته ، در گزارش ماه آگوست خود اعلام کرده است.

در این گزارش که با همکاری برخی از افراد فعال در حوزه حقوق بشر و برخی سازمان های مدنی تهیه شده ، علاوه بر اقدام های سیستماتیک در جهت سرکوب و سوء استفاده در تعدادی از کشورها ، برجسته‌ترین اقدامات تروریستی، از جمله حملات مسلحانه و برخی از عملیات های انفجاری ، بررسی شده است ، این در حالی است که این سازمان تنها قادر به نظارت بر برخی از موارد نقض حقوق بشر بر علیه شیعیان در برخی از کشورها بوده و در بسیاری از کشورها امکان چنین نظارتی را ندارد .

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان با تاکید بر اینکه بسیاری از پژوهش های میدانی حاکی از وقوع مواردی از نقض حقوق بشر است که بر اساس مستندات و مشاهدات شاهدان عینی ، فراتر از موارد گزارش شده بوده است ، افزود : این گزارش ماهانه شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، بحرین، عربستان سعودی و عراق می باشد.

گزارش این سازمان در ایران حکایت از حمله تروریستی به مرقد حضرت احمد بن موسی علیه السلام معروف به شاه چراغ در شهر شیراز بوده که منجر به شهادت پانزده نفر از جمله چند زن و کودک و مجروح شدن بیست و هفت نفر دیگر توسط افراد مسلحی شده که به گفته دولت ایران متعلق به گروه سنی های تندروی داعش بوده اند.

در این گزارش از شهادت سه تن و مجروح شدن بیش از ده نفر از شیعیان در جریان حمله طالبان به موکب عزای حسینی در منطقه نوباد در شهر غزنی افغانستان ، و همزمان کشته شدن دو نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر بر اثر انفجار بمب جاسازی شده در کنار جاده توسط تروریست ها در نزدیکی قصر دارالامان در غرب کابل خبر داده است.

گزارش سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان از مجروح شدن تعدادی از شیعیان بر اثر انفجار نارنجک که از سوی تروریست ها به سمت خودروی پلیس در بازاری در شهر کویته پرتاب شد و منجر به زخمی شدن هفت نفر گردید ، هم چنین عملیات تروریستی بر علیه سيد مرتضى حيدر رضوي فعال حقوق بشری شیعه در آپارتمان محل سکونتش در شهر جوهر که منجر به شهادت وی شده ، خبر داده است.

تصویب قانونِ جرم انگاری بر علیه برخی از اعتقادت شیعیان در پارلمان پاکستان تحت عنوان جلوگیری از توهین به مقدسات که مجازات های سنگینی حتی تا اعدام در آن پیش بینی شده است و افشای این واقعیت که در پشت پرده آن برخی از جریان های تندروی سنی و ضد شیعه به دنبال محدود کردن شیعیان در سطوح مختلف در جامعه پاکستان هستند ، از دیگر موارد نقض حقوق شیعیان در پاکستان بوده است.

گزارش ماهانه این سازمان ، به موارد دستگیری بسیاری از مردم کهنسال شیعه ی اهل بیت در بحرین پرداخته ، در جایی که هشت مورد دستگیری در شهرهای مختلف بحرین و همچنین تعرض به نمادهای عاشورا از جمله پاره کردن پرچم ها و بیرق های عزاداری حسینی در شهرک الدیه را ثبت کرده است.

در عربستان سعودی، گزارش سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان ، مواردی از دستگیری شیعیان این کشور توسط نهادهای امنیتی ، از جمله دکتر محمد الحاجي ، مصطفى فرج مداح اهل بیت ، و شيخ خطيب مالك الميلاد خطیب شیعه ، و علاوه بر آن دو جوان به نام های زکی حسین صالح و مؤید آل قریس که همگی اهل منطقه شیعه نشین قطیف هستند ، را ثبت کرده است.

در عراق هم بر اساس این بیانیه ، در مناطق مختلفی از استان های بابل، کرکوک، دیالی، سامرا و صلاح الدین از کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۹ نفر دیگر در حملات و اقدامات تروریستی ، علاوه بر اقدامات خشونت آمیز در مناطق دیگر در استان های یاد شده ، گزارش شده است.

این سازمان در پایان گزارش ماهانه خود خاطرنشان می کند که به دلیل عدم وجود شواهد قابل تایید ، از ذکر برخی موارد نقض حقوق بشر ، خودداری می کند ، اگرچه مسلم است که موارد مکرری از نقض حقوق بشر بر علیه شیعیان ، در برخی از کشورها رخ داده است.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان هم چنین تاکید کرده که هرگز به دنبال اهداف سیاسی یا سودجویی نبوده و تنها به منظور دستیابی به عدالت و برابری که آرزوی تمامی جوامع بشری است ، تلاش می کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا