جهان اسلام

سرگردانی بیش از هزار زائر پاکستانی بازگشته از ایران در مرز تفتان

بیش از یک هفته است که زائران پاکستانی در مرز تفتان این کشور سرگردان هستند.

 

بیش از یک هفته است که زائران پاکستانی در مرز تفتان این کشور سرگردان هستند.

بیشتر از هزار نفر از زائران پاکستانیِ بازگشته از سفرهای زیارتی به شهرهای مقدس ایران و عراق و پس از عبور از مرز ایران، در گذرگاه مرزی تفتان در داخل پاکستان، بیش از یک هفته است که در گرمای شدید و بدون امکانات رفاهی، اقامتی، بهداشتی و آب و غذای کافی، سرگردان هستند.

این زائران پاکستانی به بهانه نبود اسکورت از تفتان تا کویته، در این مرز سرگردان شده و طرف پاکستانی هنوز برای رفع این مشکل اقدامی نکرده است.

زائران پاکستانی، طبق مقررات وضع شده باید مسیر زمینی و بیش از 600 کیلومتری تفتان تا کویته را توسط نیروهای امنیتی پاکستان اسکورت شوند، ولی در این مقررات باید تعداد این زائران به حد نصاب 5هزار نفر برسد تا ضمن اجازه عبور، اسکورت شوند.

در ایام ماه محرم و صفر که تعداد زائران پاکستانی چندین برابر ایم دیگر است، این اسکورت های اجباری انجام می شوند، ولی در بسیاری از ایام سال با توجه به کمتر شدن سفرهای زیارتی زائران گاهی بیش از یک ماه در مرز تفتان سرگردان می شوند.

نبود امکانات اقامتی و رفاهی کافی و مناسب در تفتان برای مسافران و زائران، به ویژه در فصول زمستان و تابستان، موجب بروز مشکلات زیادی شده و نارضایتی زائران باعث شده تا این موضوع بارها به رسانه های پاکستان کشیده شود.

به گفته شیعیان پاکستانی، سالانه صدها هزار نفر از شیعیان پاکستانی برای زیارت مشهد مقدس و شهر مقدس قم به ایران سفر کرده و یا از طریق خاک ایران، عازم عتبات عالیات می شوند که برای برطرف نمودن مشکلات آنها، لازم است مقمات سیاسی سه کشور دست بکار شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا