عتبات و اماکن مقدسه

هشتم شوال روز جهانی بقیع، سالروز تخریب حرم اهل بیت علیهم السلام

۸ شوال، مصادف است با سالروز تخریب قبرستان بقیع و حرم اهل بیت علیهم السلام که به نام روز جهانی بقیع، نامگذاری شده است.

۸ شوال، مصادف است با سالروز تخریب قبرستان بقیع و حرم اهل بیت علیهم السلام که به نام روز جهانی بقیع، نامگذاری شده است.

به گزارش شیعه ویوز،«بقیع‌ غرقد» یا «جنت‌البقیع» نام آرامگاهى در شهر مدینه منوره در کشور عربستان سعودی است که در ۸ شوال سال ۱۳۴۴ هـ ق. توسط وهابیان کور دل، پس از آنکه تمامی گنجینه های آن به سرقت رفت، با خاک یکسان شد.

قبرستان بقیع، از مهمترین اماکن و قبرستان ها در نزد مسلمانان و به خصوص شیعیان است، چرا که آرامگاه چهار امام مظلوم شیعه، یعنی امام حسن علیه السلام، امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و بسیاری از بزرگان اسلام در آن است.

تا پیش از تخریب بر روی قبر مطهر پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در این قبرستان مدفون بودند، گنبد‌ها و بناهایی قرار داشت؛ ولی پس از تسلط آل سعود به شهر مدینه منوره، آن‌ها ضمن تخریب گنبدها و بناهای اسلامی در بقیع، حتی آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند.

خبر ویرانی بقاع و هتک حرمت نسبت به حرم شریف ائمه بقیع علیهم السلام در کشورهای اسلامی انتشار یافت و مسلمانان آن را مصیبتی عظیم دانستند.

تلگراف های اعتراض از سوی علما و مراجع و شخصیت های سیاسی عراق، ایران، هند و سایر کشورها به سوی حاکمان حجاز سرازیر گردید و جلسات درس در حوزه های علمیه و مساجد تعطیل شده و مراسم عزاداری به عنوان اعتراض به این جنایت تاریخی برپا شد تا یاد خاطره این بی حرمتی زنده بماند.

در همین راستا، مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مد ظله، طی بیاناتی فرمودند:

هر کس در هر جایی که هست از فرصت استفاده کرده، مظلوميت بقيع را با جهانیان مطرح نماید و ديگران را نيز برای رفع این مظلومیت، فرا خواند. اين امر ـ یعین نامگذاری 8شوال به عنوان روز جهانی بقیع ـ وظيفه ای است شرعی در راه احياء بقيع غرقد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا