بدون دسته
برجسته ها

بحران کم آبی در منطقه شیعه نشین پایتخت افغانستان

همزمان با افزایش خشکسالی و کمبود آب در برخی مناطق افغانستان، بحران کم آبی در مناطق شیعه نشین به ویژه در غرب کابل پایتخت افغانستان فاجعه آفرین شده است.

ساکنان مناطق غرب کابل که عمدتاً شیعیان هزاره هستند، هشدار می‌دهند که بی توجهی به مسئله کم آبی در غرب کابل، باعث وقوع یک فاجعه ی تمام عیار انسانی خواهد شد.

کابل پایتخت افغانستان چندین سال است که با کاهش سطح آب های زیر زمینی مواجه شده و کم آبی به شدت آن را تهدید می کند. اما وضعیت این روزهای منطقه ی غرب این شهر که بیشتر محل زندگی شیعیان هزاره در این کشور است، حاکی از بحران زودرس کمبود آب در پایتخت افغانستان است.

این روزها در شبکه های اجتماعی مختلف، کاربران افغانستانی تصویری از صف طولانی مردان کهن سال، زنان و کودکانی با دبه های زرد رنگ همرسانی می کنند که در محلی منتظر هستند تا نوبت شان برسد و دبه های شان را پر آب کنند.

این تصاویر بخش کوچکی از مشکلاتی که ساکنان غرب کابل این روزها با آن درگیر هستند را روایت می کند و نشان می دهد که بحران کم آبی در این منطقه، بسیار نگران کننده است.

اما صحبت های ساکنان این محل، نشان می دهد که تاکنون هیچ برنامه ای از سوی گروه طالبان برای حل مشکل کم آبی در این منطقه روی دست گرفته نشده است و با این بی توجهی، احتمالا این مشکل، بیشتر از هر زمان دیگر خطرناک و گسترده خواهد شد.

ساکنان غرب کابل می گویند، در صورتی که مشکل کم آبی این منطقه حل نشود، بیش از یک میلیون نفر با چالش های متعدد مواجه خواهند شد و زندگی و حیات آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

اکنون اکثر ساکنان مناطق غرب کابل از چاه آبی که برای مساجد حفر شده آب آشامیدنی خود را تهیه می کنند و ساعت ها در صف های طولانی در مقابل این مساجد منتظر می مانند.

شماری هم آب آشامیدنی خود را از تانکرهایی که در مناطق مختلف می چرخند و آب می فروشند، به قیمت گزاف خریداری می کنند.

چندین ماه است که کم آبی در غرب کابل توجه عمومی را جلب کرده است و گزارش های متعدد در مورد مشکلات این منطقه منتشر شده است. اما گروه طالبان تاکنون برای حل مشکل کم آبی در این منطقه، اقدام نکرده اند.

ساکنان محل می‌گویند مسئولان وزارت انرژی و آب تحت مدیریت گروه طالبان، حتی به شکایت مردم در مورد عدم پاسخگویی شرکت های خصوصی آبرسانی توجه نکرده اند.

آنان هشدار می‌دهند که بی توجهی به مسئله کم آبی در غرب کابل، باعث وقوع یک فاجعه تمام عیار انسانی خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا