آسیاآمریکااخباربدون دستهجهان

آمریکا با مسلمنان چینی به جنگ چین می رود؟!

به گزارش شیعه ویوز؛ اخبار رسیده از ایالات متحده حاکی از آن است که دولت آمریکا یک گروه مسلمان چینی كه دولت پكن برای توجیه سرکوب گسترده خود در سین کیانگ، این گروه را همواره زیر فشار سیاسی و امنیتی قرار می ‌داد، از لیست سیاه سازمان های تروریستی خود خارج کرده است.

در همین راستا “مایک پمپئو” وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه ‌ای اعلام کرد که ایالات متحده دیگر گروه “جنبش اسلامی ترکستان شرقیِ” چین را، “یك سازمان تروریستی” نمی داند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز گفته “جنبش اسلامی ترکستان شرقی از لیست خارج شده، زیرا بیش از 10 سال است كه هیچ مدرک موثقی از ادامه حیات این سازمان وجود ندارد”.

لازم به ذکر است دولت “جرج دبلیو بوش” در سال 2004 نام گروه ETIM که گاهی نیز “حزب اسلام ترکستان” نامیده می شد را به فهرست سیاه اضافه کرد.

ناگفته نماند علت این اقدام آمریکا در آن زمان توسط تحلیل گران و کارشناسان مسائل بین الملل “همسویی چین در آنچه که به اصطلاح جنگ با تروریسم به رهبری آمریکا” نامیده می شد، عنوان می کردند و در واقع آمریکا با قرار دادن نام این حزب اسلامی در لیست سیاه، تلاش کرد همسویی چین را مورد تقدیر قرار دهد.

شایان ذکر است، پکن همواره در حوادث و زمان های مختلف، گروه ETIM را عامل اقدامات و حملاتی که آن را “تروریستی” دانسته، معرفی می کرد.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین به ابراز “نارضایتی شدید و مخالفت قاطع چین با تصمیم اخیر آمریکا در خارج کردن نام این گروه اسلامی از لیست سیاه” پرداخته و از مقامات واشنگتن خواست “عقبگرد در زمینه همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم را متوقف کند”.

در پایان می توان گفت این اقدام آمریکا را می شود از دو زاویه مورد نظر قرار داد. یکی اینکه مقامات واشنگتن با این کار بخواهد بیش از پیش پکن را زیر فشار سیاسی، امنیتی و بین المللی قرار دهند و یا اینکه آمریکا با چنین اقدامی می خواهد دست دوستی و رابطه را به سمت مسلمانان چین دراز کند تا در برنامه ای بلند مدت، آنان را به ابزاری برای به چالش کشیدن چین تبدیل کند و اقدام مشابهی مانند به وجود آوردن گروه های تروریستی همچون القاعده، داعش و غیره را در مناطق مسلمان نشین چین، رقم زند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا