بدون دسته
برجسته ها

آیت الله العظمی شیرازی: امام حسین و سایر ائمه علیهم السلام وارث همه پیامبران هستند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه هفتم شعبان سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فرازهایی از زیارت وارث و برخی دیگر از زیارت ها که معصومین علیهم السلام را وارث تعدادی از انبیاء الهی خطاب می کند، فرمودند : در رابطه با شرح مفهوم چگونگی ارث بردن معصومین علیهم السلام از انبیاء در این زیارت ها می توان برای تقریب ذهن از این ضرب المثل فارسی استفاده کرد که : آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری، لذا هر آنچه را که انبیاء الهی داشتند، همه ی آنها در ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد، پس وارث همه انبیاء هستند، و این مختص به امام حسین علیه السلام نیست.

معظم له در ادامه فرمودند : از روایات مختلف این چنین استفاده می شود که هر آنچه که در فضیلت یکی از چهارده معصوم گفته شده، در همه ی آن بزرگواران نیز وجود دارد، و این مربوط به همه ی معصومین و در همه جاست.

ایشان با اشاره به این فراز از زیارت امام رضا علیه السلام : اَشهَدُ اَنَّکَ تَشهَدُ مَقَامِی تَسمَعُ کَلامِی تَرُدُّ سَلامِی، شهادت مي‌دهم كه تو جايگاه مرا مي‌داني، كلام مرا مي‌شنوي و جواب سلام مرا مي‌دهي، فرمودند: اگر چه این عبارت در زیارت امام رضا علیه السلام آمده، اما این مساله مربوط به تمامی معصومین علیهم السلام می باشد، و در همه جا هم مصداق پیدا می کند، لذا اگر کسی حتی در کره ی مریخ به امام حسین یا امام حسن عسکری سلام کرد، شامل این فضیلت می شود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : مکرر عرض کردم که ۱۴ معصوم علیهم السلام در همه چیز یکسان هستند، مگر در دو چیز با یکدیگر تفاوت دارند، اول آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نبی هستند و ۱۳ معصوم دیگر، پیامبر نیستند، و دوم آنکه درجات معصومین علیهم السلام با هم تفاوت دارد.

معظم له در رابطه با داستان فطرس ملک که وقتی از درگاه الهی رانده شد و به پیامبر اکرم پناهنده و متوسل شد، در پاسخ به این سوال که چگونه پیامبر اکرم که افضل از امام حسین بودند، به فطرس ملک توصیه فرمودند که پر و بال خود را به گهواره و قنداقه امام حسین بمالد، فرمودند : مثلا کسی به مرجع تقلیدی مراجعه می کند و مساله ای از او می پرسد اما آن مرجع تقلید به یکی از شاگردانش می گوید که پاسخ آن مساله را بدهد چون جواب آن را می داند، در اینجا هم این توصیه رسول خدا بدان معنا نیست که چون پیامبر اکرم، افضل از امام حسین هستند، حتما باید خودشان جواب فطرس ملک را می دادند، و یا خودشان دست به پر و بال فطرس می کشیدند، بلکه اشاره به امام حسین کردند، و این موجب فضیلتی برای امام حسین شده است.

ایشان در ادامه فرمودند : فطرس ملک در حقیقت پناهنده به خانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شد، همانگونه که بسیاری از افراد، هنگامی که دچار مشکلی می شوند، به خانه بزرگان پناه می برند، در اینجا هم فطرس ملک از رسول خدا درخواست شفاعت نمود که آن حضرت هم با اشاره به امام حسین و حل مشکل فطرس، موجب فضیلتی برای حضرت سیدالشهدا شدند

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم زیارت فرمودند : در لغت عربی، کلمه زیارت به معنای حاضر شدن است، که ار فارسی از آن به دیدار و دیدن تعبیر شده است، لذا اگر کسی به دیدار شخص دیگری رفت یعنی نزد او حاضر شد و احوال او را پرسید، در عربی به این مفهوم، زیارت گفته می شود.

معظم له در ادامه فرمودند: بنابراین زیارت اموات به معنای نشستن در خانه و خواندن فاتحه از راه دور نیست، بلکه بدان معناست که بر سر قبور ایشان حاضر شوند، فقط برای معصومین علیهم السلام استثناء شده که از راه دور هم به آن بزرگواران می شود سلام کرد که آن هم زیارت محسوب می شود.

ایشان در رابطه با توسعه در مستحبات فرمودند : از روایات استفاده می شود که در انجام مستحبات ، توسعه در مکان و زمان و شرایط وجود دارد ، لذا زیارت امیرالمومنین و امام حسین و بقیه ی ائمه اطهار علیهم السلام، از دور و نزدیک ، در همان زمان یا وقت دیگر ، خواندن زیارت نیمه رجب در زمانی دیگر ، خواندن دعای نیمه شعبان در زمانی دیگر ، هیچ اشکال ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: البته در این زمینه، ادله ی خاصی وجود ندارد، بلکه ادله ی عامه ای که در این زمینه استفاده شده، حکایت از آن دارد که تمام مستحبات به همین صورت است، چرا که در ده ها مورد جزئیات ، استفاده در کبرای کلیه شده ، مثلا روایت شده که نماز شب را می توان در ابتدای شب خواند، با آنکه وقت آن در نیمه شب به بعد است.

معظم له در ادامه فرمودند : اما در روایت آمده که اگر انسان نتوانست در شب، نماز شب بخواند، فردای آن روز می تواند نماز شب را بخواند، و حتی در روز می تواند قضای آن را بجا آورد.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : وقتی از حضرت سوال شد که کدام افضل است، در جواب فرمودند : که قضای آن ، افضل بر تقدیم است، یعنی با آنکه وقت نماز شب، از نیمه شب تا فجر می باشد، و نماز ظهر که وقت آن از ظهر تا مغرب است، اما نماز ظهر را نمی توان پیش از ظهر خواند، و یا با آنکه وقت نماز صبح ، از طلوع فجر صادق، تا طلوع خورشید است ، نمی توان قبل از این وقت، نماز صبح را خواند ، اما در روایت آمده که خواندن نماز شب، قبل از وقت خودش اشکال ندارد، و اگر نمی تواند در وقت خودش بخواند، حتی می تواند پس از آن نیز بخواند، که همه ی اینها دلالت بر توسعه مستحبات از جمله زیارت های اهل بیت علیهم السلام دارد، اگر چه افضل، آن است که در وقت خودش و از نزدیک خوانده شود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : مثلا در روایت آمده که بر پشت بام برود و رو به قبله سلام بدهد ، حال اگر انسان به پشت بام رفت ، اما رو به قبله نایستاد، یا پشت بام نرفت و رو به قبله ایستاد، و یا داخل منزل به صورت نشسته و رو به قبله و یا پشت به قبله ، بود ، در تمامی این موارد ، اشکالی وجود ندارد، چرا که در مستحبات، توسعه است.

معظم له در رابطه با برخی از احکام خمس فرمودند : مشهور بین فقها این است که به نظر من هم درست همین است که به هر چیزی خمس تعلق می گیرد اما مؤونه خمس ندارد، لذا از آنجا که ادای دین و نه وجود دین، مؤونه است، اگر دو نفر که هر کدام مثلا مبلغ یک میلیون تومان مقروض هستند، و سر سال هم خمس پرداخت می کنند، و هر دو، قبل از فرا رسیدن سر سال، مبلغ یک میلیون تومان در دستشان بود، اما یکی از آنها، قبل از سر سال، یک میلیون تومان را برای ادای دین پرداخت می کند، برای این شخص چون سر سال، یک میلیون تومان موجود نیست، خمس به آن تعلق نمی گیرد، ولی برای آن شخص دیگر که یک میلیون تومان بدهی دارد و باید هم آن را پرداخت کند، اما وقتی سر سال فرا رسید، این یک میلیون تومان را برای ادای دین پرداخت نکرده و هم چنان در دست اوست، این یک میلیون تومان خمس دارد.

ایشان در ادامه فرمودند : بنابراین وجود دین، جزء مؤونه و مصرف سالیانه انسان محسوب نمی شود، اما ادای دین، جزء مؤونه محسوب می شود، و اگر انسان دین خود را تا قبل از فرارسیدن سال ادا نکرده بود، ولو حتی مدیون است و قصد پرداخت آن را دارد، اگر سر سال، پولی در اختیار او بود، باید خمس آن را پرداخت نماید.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : شرح مفهوم قاعدۀ الاسلامُ یَجُبُّ ما قَبْلَه، مواردی که لازم است حدود متوقف شود، دلایل ولایت مرد بر زن، شرح آیات ۴۵ سوره اسراء و ۱۷۳ سوره آل عمران، عدم شرط مالیت برای مهریه و لزوم عقلایی بودن آن، لزوم وجود مهریه در عقد منقطع، حکم اعمال بدون تقلید، برخی از احکام طواف نساء، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا