آفریقابدون دسته
برجسته ها

نگرانی‌ها از بروز جنگ منطقه‌ای در شاخ آفریقا و قدرت گرفتن دوباره گروه سنی های تندروی الشباب

اخباری مبنی بر افشای جزئیاتی از توافقنامه امضا شده میان اتیوپی و سومالی‌لند به گوش می رسد که بر اساس آن، در مقابل به رسمیت شناختن سومالی‌لند به عنوان کشوری مستقل از جمله موارد مندرج در این توافق است.

هم چنین اعطای ۲۰ درصد از خطوط هوایی اتیوپی به این منطقه تنها انگیزه آدیس آبابا از امضای این قرارداد نیست.

به گزارش الجزیره، اگرچه مفاد این توافق که برخی از آن موارد اعلام شده، در صورت اجرا،  دستاوردهای استراتژیک و اقتصادی برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت، اما یک منبع آگاه آفریقایی گفت: اکتشافات عظیم نفتی در سواحل سومالی‌لند، به ویژه در امتداد سواحل دره نوگال بین سومالی‌لند و پونتلند، یک انگیزه قوی برای اتیوپی در ورای انعقاد این قرارداد بود ، چرا که اتیوپی در حال حاضر  تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

این منبع توضیح داد اجرای این توافق که به طور ناگهانی در اول ژانویه اعلام شده می‌تواند منجر به درگیری مسلحانه و جنگ منطقه‌ای تبدیل شود.

همین منبع ابراز نگرانی کرد که این توافق و عواقب اجرای آن، روند بازسازی دولت سومالی و نهادهای آن را سال‌ها به عقب برگرداند و همچنین به گروه سنی های تندروی جنبش الشباب که بخشی از شبکه القاعده است، روح تازه‌ای بدمد.

هنوز هیچ کشوری در جهان، سومالی‌لند را به رسمیت نشناخته و در سطح بین‌الملل تنها به عنوان یک منطقه خودمختار از سومالی شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا