اخبارایرانبدون دستهجهان

موج جدید بیکاری در ایران در پی افزایش قیمت‌ها

مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان امسال را ۷.۹ % اعلام کرد که کمترین مقدار این آمار از سال ۱۳۸۴ است.

همزمان نرخ مشارکت اقتصادی هم نسبت به تابستان گذشته بیشتر شده و به ۴۱.۶ % رسیده اما تا اوج تاریخی ۴۸درصدی آن فاصله زیادی دارد.

همزمان، ‌آمارها نشان می‌دهد که عدد شاغلان کشور هنوز به عددی که در تابستان ۹۸ بوده، نرسیده و با آن فاصله دارد. تابستان ۹۸ یک فصل قبل از پاندمی کووید بوده و بسیاری از کسب و کارها پس از آن پاندمی ضربه جبران‌ناپذیری خورده‌اند.

اما درحالی که از آن زمان تاکنون بیش از سه میلیون نفر به تعداد «جمعیت در سن اشتغال» کشور اضافه شده، به همان میزان شغل ایجاد نشده و بخش بزرگی از کارجویان جدید نیز بیکار مانده‌اند. در واقع تبعات کرونا و سایر شوک‌های اقتصادی این سه سال بر کاهش مشارکت اقتصادی هنوز به‌ طور کامل رفع نشده است.

بنا بر اطلاعات مرکز آمار ایران، جمعیت 15 ساله و بیشتر که در آمار اشتغال مورد استفاده قرار می‌گیرد به 64 میلیون و 457 هزار نفر رسیده اما از این میزان فقط 26 میلیون و 801 هزار نفر جزو «جمعیت فعال» قرار می‌گیرند و بنابراین نرخ مشارکت اقتصادی در ایران کمتر از 42 % است.

37 میلیون و 655 هزار نفر جزو جمعیت غیرفعال قرار می‌گیرند که بیش از 58 % از جمعیت 15 ساله و بیشتر هستند. به گفته مرکز آمار، تعداد جمعیت غیرفعال در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 65 هزار و 175 نفر بیشتر شده است.

در تابستان امسال، نرخ بیکاری به 7.9 % در کل مناطق شهری و روستایی رسیده است.

مرکز آمار، تعداد بیکاران را در تابستان امسال 2 میلیون و 116 هزار نفر عنوان کرده این درحالی است که مطابق اطلاعاتی که همین مرجع آماری در فروردین امسال منتشر کرده بود؛ تعداد بیکاران 2.5 میلیون نفر در پایان سال گذشته افزایش پیدا کرده بود و نرخ بیکاری هم در آستانه دورقمی شدن بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا