اروپاجهان اسلام
برجسته ها

واکنش ها به ممنوعیت اقامه نماز مسلمانان در شهر جنوبی مونفالکونِ ایتالیا

پس از آنکه شهردار راست افراطی شهر بندری مونفالکون در جنوب ایتالیا، اقامه نماز مسلمانان را ممنوع اعلام کرد، هزاران تن از مسلمانان ایتالیا به این تصمیم اعتراض نموده و واکنش نشان دادند.
این تصمیم شهردار، جنجال و انتقاداتی را برانگیخته است و بسیاری آن را تبعیض آشکار و نقض آزادی مذهبی می دانند.
فعالان حقوق مسلمانان این ممنوعیت را به عنوان بخشی از روند گسترده تر احساسات ضد مسلمانان در این کشور اروپایی تلقی می کنند.

شهر بندری مونفالکونِ در جنوب ایتالیا دارای جمعیت حدود 30 هزار نفر است. چنین روند مثبت جمعیتی معمولاً خبر خوبی در کشوری است که با نرخ زاد و ولد به سرعت در حال کاهش است، اما در مونفالکون، جایی که شهردارش با رویکرد افراطگرایانه، برنامه های ضد اسلامی را پرورش داده، این افزایش جمعیت استقبال نشده است.

روند رشد مثبت جمعیتی در این شهر حاشیه ای، به یُمنِ حضور مهاجران عمدتاً کشتی سازان مسلمان بنگلادشی و سایر گروه های خارجی بوده است.

بر اساس گزارش ها شهردار شهر بندری مونفالکونِ در جنوب ایتالیا که مورد حمایت نخست وزیر کنونی ایتالیا است، اخیراً تصمیمات ضد اسلامی وی جنجال های تازه ای را ایجاد کرده است.

این شهردار راست افراطی رسماً دستور ممنوعیت عبادت و اقامه نماز مسلمانان در اماکن عمومی و مراکز فرهنگی این شهر را صادر کرده است.

به دنبال این تصمیم، بیش از 8هزار نفر از جامعه مسلمانان این شهر دست به تظاهرات گسترده زده و این اقدام را تبعیض آشکار و نقض آزادی مذهبی دانستند.

آنان همچنین این ممنوعیت را به عنوان بخشی از روند گسترده تر احساسات ضد مسلمانان در جامعه ایتالیا تلقی کردند.

ساکنان و مسلمانان این شهر می‌گویند طی بیش از دو دهه ی گذشته در آرامش کامل زندگی می‌کردند اما دستور شهردار برای ممانعت از اقامه نماز، کمپین نفرت و مسمومیت علیه جامعه ی مسلمانان ایجاد کرده است.

این در حالی است که با به قدرت رسیدن حزب راست گرای افراطی به رهبری جورجیامیلونی، یک قانون بحث برانگیز پیشنهاد شده توسط ائتلاف راست افراطی حاکم، مسلمانان و عبادتگاه های آنها را دوباره به کانون گفتمان سیاسی ایتالیا آورده است.

در صورت تصویب، این قانون می‌تواند بیش از هزار مکان عبادت اسلامی را تعطیل کند، چشم‌اندازی که زنگ خطری را در جامعه 2.5 میلیون نفری مسلمان کشور ایتالیا ایجاد می‌کند.

سیاستمداران اپوزیسیون نیز علیه لایحه‌ای که به عقیده آن‌ها خلاف قانون اساسی و نوعی «تبعیض غیرقابل قبول» است، مخالف هستند.

این لایحه که توسط حزب برادران ایتالیا، نخست وزیر جورجیا ملونی ارائه شده است، فضاهای نمازی را که در مساجد نیستند یا مکان هایی که هرگز مجوز رسمی برای استفاده برای عبادت دریافت نکرده اند، مانند اماکن سازمان های مختلف فرهنگی مسلمان را هدف قرار می دهد.

این لایحه، که هدف آن محدود کردن این مکان‌ها است، مقرراتی دارد که تنها در صورتی اجازه می‌دهد که فعالیت‌های مذهبی مورد نظر با توافق با دولت ایتالیا تنظیم شود.

کارشناسان می گویند اخذ مجوز برای استفاده از یک ساختمان به عنوان مکان عبادت همیشه یک فرآیند بسیار طولانی، دست و پا گیر و پرهزینه در ایتالیا بوده است.

تلاش برای ساخت مساجد اغلب با خصومت مقامات محلی و مردم مواجه شده است که باعث شده چندین پروژه در سراسر کشور در بلاتکلیفی بوروکراتیک باقی بماند.

به گفته ی رهبران مذهبی و کارشناسان، به همین دلیل است که مسلمانان در ایتالیا مجبور به افتتاح چنین مراکز فرهنگی و استفاده از آنها به عنوان نمازخانه شدند.

فعالان حقوق مسلمانان در ایتالیا می‌گویند: با رویکرد حزب راست گرایی افراطی حاکم، خطر مسدود شدن بیش از هزار مرکز فرهنگی و انجمن های اسلامی در این کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا