جهانعلم و فناوری

ادامه تحقیقات بر روی قدیمی‌ترین تمدن بشربا قدمتی بیش از ۱۱ هزار سال

گوبکلی تپه (Göbekli Tepe) ، تپه‌ای آفتابی در جنوب شرق ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه ، منطقه‌ای است که از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون تحقیقات مؤسسه باستان شناسی آلمان در آن ادامه دارد.

شان لارنس استادیار تاریخ دانشگاه ویرجینیا و از اعضای تیم تحقیقاتی حاضر در منطقه گوبکلی تپه می‌گوید: نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که تمدن بشر در چه سالی شروع شده است ، اما قدیمی‌ترین یادبود مصر یعنی هرم جوزر حدود 2700 سال قبل از میلاد ، یعنی هفت هزار سال بعد از گوبکلی تپه ساخته شده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی درباره منطقه گوبکلی تپه ، آن را یکی از مهم‌ترین مکان‌‌های باستان‌شناسی در جهان دانست که بیش از هفت هزار سال قبل از استون هنج در انگلستان و اهرام مصر ، هزاران انسان در این مکان ، میان سنگ‌‌های بزرگ ، برای دعا و نیایش جمع می‌‌شدند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که تاریخ حضور انسان در این تپه‌ها حدود ۱۲ هزار سال پیش آغاز شده یعنی زمانی که گروه‌هایی از شکارچیان عصر حجر ، گرد هم آمدند تا در این مکان ساخت و ساز کنند.

ستون‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گوبکلی تپه هستند.
هر ستون ارتفاعی حدود شش متر دارد و وزن آن بالغ بر 10 تن است. سنگ‌های عظیم به کار رفته در گوبکلی تپه وزنی بین 10 الی 50 تن دارند.
تاکنون باستان‌شناسان و زمین‌شناسان حداقل 200 ستون سنگی عظیم که تقریبا در 20 مسیر دایره‌ای متمرکز شده‌اند را کشف و بررسی کرده‌اند.

اگرچه کاوش در گوبکلی تپه از چند دهه قبل آغاز شده ، اما کارشناسان معتقدند که فقط 5 درصد از آن کشف شده است و تحقیقات باستان شناسان ، همچنان در این منطقه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا