جهان

گاردین نوشت؛ تلاش داعش برای نفوذ در زندان‌های انگلیس

انجمن مأموران زندان انگلیس اعلام کرده است که تکفیری‌ها در این کشور برای ترویج تفکرات افراطی در میان زندانیان تلاش می‌کنند تا «به عمد» از دادگاه حکم حبس بگیرند و یا در زندان مشغول کار شوند.

 

 

انجمن مأموران زندان انگلیس اعلام کرده است که تکفیری‌ها در این کشور برای ترویج تفکرات افراطی در میان زندانیان تلاش می‌کنند تا «به عمد» از دادگاه حکم حبس بگیرند و یا در زندان مشغول کار شوند.

روزنامه گاردین دیروز، ضمن اعلام این خبر از دستور مایکل گوو، وزیر دادگستری انگلیس برای بررسی چگونگی مقابله با افراط گرایی مجرمان و همچنین تحقیق درباره برخی زندانیان تکفیری خبر داد.

گلین تراویس، معاون دبیرکل این انجمن مشکل افراط گرایی را «بسیار گسترده‌تر از بحث پیشوایان» دانست و وزیر دادگستری و رئیس خدمات ملی مدیریت مجرمان انگلیس را متهم کرد سر خود را زیر برف کرده‌اند.

تراویس انجام تحقیقات به مراتب گسترده‌تر در این زمینه را لازم دانست و گفت: این نگرانی وجود دارد که تکفیری‌ها برای هدف قرار دادن زندانیان آسیب‌پذیر، به عمد احکام حبس دریافت کنند.

در همین حال، تراویس در مورد امکان نفوذ تکفیری‌ها به زندانهای انگلیس تحت پوشش زندانبان، هشدار داد.

وی گفت: از روند استخدام تا به کار گیری مأموران زندان فقط شش تا هشت هفته به طول می‌انجامد و آنها این امکان را دارند که خود، زندان محل خدمتشان را انتخاب کنند.

الکس کاوندیش، زندانی سابق انگلیس ‌گفت: افراط گرایی از نزدیک با فرهنگ باندهای تبهکاری در سیستم زندان این کشور عجین شده و با توجه به کاهش بودجه، کمبود کارکنان و افزایش جمعیت زندانیان، مشکلی در حال رشد است.

وی گفت: جوانانی را در زندان می‌بینید که به خاطر جرائمی مانند سرقت برای اولین بار به زندان افتاده‌اند. آنها بسیار آسیب‌پذیر و تأثیرپذیر هستند. اگر گروهی غالب در آن جناح باشد، آنها تلاش خواهند کرد و به جذب نیرو خواهند پرداخت و مهم نیست آن‌ها چه قومیتی دارند.

کاوندیش افزود: تکفیری‌ها در نیمی از شش زندانی که وی دوران حبس خود را سپری کرده است از جمله زندان‌های بولینگدان در شهر آکسفوردشایر، لینکلن و استوکن در شهر روتلند حضوری قابل توجه داشته‌اند.

وی از وجود به اصطلاح «یک سبک زندگی فوق العاده جذاب» در محیط زندان‌های انگلیس خبر داد و گفت: زندانیان جوان و تأثیرپذیر حمایت‌هایی از جمله منافع مادی از دیگر زندانیان دریافت می‌کنند.

 

به گفته گاردین، حدود 14 درصد، از زندانیانِ سراسر انگلستان و ولز مسلمان هستند و بنا بر تازه‌ترین آمارها، 131 تن از این زندانیان به اتهامات تروریستی زندانی شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا