جهان

سازمان ملل: خاورمیانه برای خشکسالی آماده باشد

سازمان ملل متحد اعلام کرد: کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به غباری که کویرهای این مناطق را در می‌نوردد، باید خود را برای کمبود آب و خشکسالی پیش رو آماده کنند.

 

سازمان ملل متحد اعلام کرد: کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به غباری که کویرهای این مناطق را در می‌نوردد، باید خود را برای کمبود آب و خشکسالی پیش رو آماده کنند.

بر اساس گزارش اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در 40 سال گذشته خشکسالی در این مناطق بیشتر و طولانی‌تر شده و این مناطق سهمی از کمترین ذخایر آب آشامیدنی جهان را دارند.

گزارش این سازمان می‌افزاید که این شرایط احتمالا با وجود تغییرات اقلیمی بدتر نیز خواهد شد و کشورهای این منطقه باید از اینکه با عوارض خشکسالی مقابله کنند فراتر رفته و برنامه‌هایی موثر برای رویارویی با شرایط بدتر به کار ببندند.

رنه کاسترو معاون فائو در این باره گفت:‌ باید بتوانیم خشکسالی‌ها را به درستی درک کرده، مدیریت کنیم و از سیاست ارائه پاسخ‌های اضطراری به سوی سیاستی پویاتر و برنامه‌ریزی دراز مدت پیش برویم تا از خطرات کاسته و مقاومت بیشتری ایجاد کنیم.

این گزارش به کشورهای خاورمیانه توصیه می‌کند کشاورزی محصولاتی را در پیش بگیرند که به آب کمتری نیاز داشته و از سیستم‌های آبیاری با بازدهی بالا و هرزرفت کم بهره‌ ببرند و همچنین از آنها می‌خواهد تا از شمار دام‌ها بکاهند تا بافت گیاهی طبیعی در اثر مصرف (چراندن دام‌ها) زیاد از میان نرود.

برخی از روستاهای حاشیه کویر صحرا، در جنوب غربی مراکش از پروژه تبدیل مه به آب برای جبران کمبود آب استفاده می‌کنند.

بنا بر گزارش سازمان ملل ،افزایش جمعیت و تقاضای غذا همراه با کاهش منابع آب و زمین‌های کشاورزی می‌تواند به دو برابر شدن قیمت غذا و ایجاد ناآرامی‌های مدنی در کشورهای در حال توسعه بیانجامد.

به گزارش یورونیوز، براساس گزارش سال ۲۰۱۸ اداره توسعه آب سازمان ملل، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان با مشکل کم‌آبی روبرو هستند و انتظار می‌رود با گرمایش زمین این شمار همچنان افزایش یابد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا