جهان

مسلمانان؛ سازگارترین گروه دینی در روسیه

براساس تحقیقات و نظرسنجی­‌ها مسلمانان مثبت‌ترین واکنش را در قبال ادیان مختلف داشته و از سایر ادیان سازگارترند.

 

براساس تحقیقات و نظرسنجی­‌ها مسلمانان مثبت‌ترین واکنش را در قبال ادیان مختلف داشته و از سایر ادیان سازگارترند.

بر اساس گزارش ها، روابط مردم روسیه در ارتباط با نمایندگان و پیروان مذاهب گوناگون در ۱۰ سال اخیر تغییر چندانی نکرده است. 

در این بین تا حدودی نگرش مردم روسیه نسبت به پیروان ادیان شرقی رشد مثبت داشته است. بر این اساس، 86% نسبت به پیروان دین مسیحیت (در سال 2008-75%) نظر مثبتی داشته و حدود 2% هم نظر منفی دارند.

به گفته جامعه‌شناسان، کسب نظر مثبت اکثریت نسبت به مسیحیان به طور کامل قابل فهم و واضح است، چرا که پیروان این دین، اکثریت مذهبی روسیه را تشکیل می‌دهند و علاوه بر این، در حال حاضر حدود ۸۰-۷۵ درصد خود را پیرو «پراواسلاو»(مسیحیت) می­‌دانند.

49 درصد مردم روسیه در را بطه با مسلمانان نظر مثبت دارند (این رقم در سال  ۲۰۰۸ میلادی ۵۰ درصد بوده است)، نظر منفی ۱۴ درصد، نظر نه منفی و نه مثبت هم ۳۱ درصد بوده است.

لازم به ذکر است که شمار مردم روسیه که نسبت به پیروان هندو و بودا نظر مثبت دارند نیز افزایش یافته است (46% و 47%. این رقم در سال 2008، 40% و41% بوده است).

به گزارش مرکز لوادا، مثبت‌ترین واکنش که ادیان مختلف در قبال یکدیگر دارند، به مسلمانان تعلق می‌گیرد که در این بین با سایر ادیان سازگارترند. براساس نظرسنجی‌­ها و تحقیقات، مسلمانان نسبت به پراواسلاوها و آتئیست­‌ها(خداناباوران) درک و تحمل بیشتری نسبت به دیگر ادیان دارند، به استثنای نظر آنان در رابطه با طرفداران خداناباوری که مسلمانان نسبت به آنان بر اساس اصول دینی خود قطعا دید منفی‌­تری دارند. 

به گفته جامعه‌شناسان، بر اساس نظرسنجی‌­های انجام‌شده 72 درصد از مسلمانان نظر کاملا مثبت و تا حدی مثبت، نسبت به مسیحیان دارند. 

این در حالی است که تنها 20 درصد از پراواسلاو­ها به طور متوسط نظر مثبت‌تری نسبت به مسلمانان از خود نشان می‌­دهند.

نظرسنجی مذکور در ۱۵ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ با جامعه آماری ۱۶۰۰ نفر در محدوده سنی ۱۸ و بالاتر از هجده سال و در ۴۸ منطقه فدراسیون روسیه به انجام رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا