جهان

نا امنی شیعیان آسیای جنوب شرقی در سایه وهابیت سعودی

تحلیلگران سیاسی می گویند که وهابیت موجب شده است تا آسیای جنوب شرقی دیگر مکان امنی برای شیعیان نباشد.

 

تحلیلگران سیاسی می گویند که وهابیت موجب شده است تا آسیای جنوب شرقی دیگر مکان امنی برای شیعیان نباشد.

 دیوید هات، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی شناخته شده در ایت باره گفت: افزایش احساسات ضد شیعه در کشورهای آسیای جنوب شرقی ریشه در وهابیت سعودی و برداشت کورکورانه از اسلام داشته و سرکوب های و آزارهای دورن مذهبی را به همراه دارد.

ماه گذشته، «محمد عصری زین العابدین» مفتی ایالت «پرلیس» با تاثیر از وهابیت مدعی شد که شیعیان تهدیدی برای امنیت ملی به حساب می آیند و باید اقدامی علیه آنها انجام شود.

این در حالی است که حداکثر حدود ۲۰۰ هزار شیعه در مالزی که یک کشور مسلمان نشین با جمعیتی بیشتر ۲۰ میلیون نفر است؛ زندگی می کنند و هیچ یک از آنها به گروه های افراطی و حملات تروریستی داخلی مرتبط نیستند.

اندونزی هم از جمله کشورهای آسیای جنوب شرقی است که شیعیان در آن هدف حملات ضد شیعی قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی،۵۰۰ تن از سنی های تندرو به روستایی در جاوا حمله کرده و 300 تن از شیعیان صلح طلب را وادار به فرار کردند.

این در حالی است که هیچ کس به خاطر این حمله تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت و مقامات محلی حدود یک ماه بعد قربانی های شیعه را وادار به بازگشت به روستایشان کردند.

تحلیلگران می گویند که وضعیت برای شیعیان از آن زمان به بعد، نه تنها بهتر نشده؛ بلکه بدتر شده است. 

گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی موسسه «تحلیل سیاست های نزاع» اندونزی می گوید که اقدامات ضد شیعی به تازگی شدت بیشتری پیدا کرده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که احساسات ضد شیعی در آسیای جنوب شرقی به طور مستقیم مرتبط با رشد وهابیت و حضور سنی های تندرو است که در پایان به شکل گیری گروه های تروریستی می شود. 

به گفته این محقق و تحلیلگر سیاسی، برنامه ای تحت حمایت عربستان سعودی با هدف ترویج وهابیت، در دوران تصدی ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی تبلیغ این مذهب را در مالزی سرعت بخشیده است. 

در اندونزی هم پایان حکومت سوهارتو، دومین رئیس جمهوری این کشور فضا را برای گروه های تحت حمایت عربستان به منظور ترویج وهابیت آماده کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا