جهان

خوراک حلال و حرام؛ محور گفتمان بین ادیان بلژیک

خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و حرام در قرآن، در جلسه گفتمان بین ادیان اسلام و مسیحیت در بلژیک بررسی شد.

 

خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و حرام در قرآن، در جلسه گفتمان بین ادیان اسلام و مسیحیت در بلژیک بررسی شد.

این جلسه با حضور تعدادی از کشیشان بلژیک از جمله کشیش «جان وان» و چند تن از شخصیت‌های مسلمان از جمله «حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ضیاء‌الدین صالحی خوانساری» رئیس اتحادیه اسلامی علمای شیعه بروکسل و امام جماعت مرکز «مهدیه» این شهر و «شیخ حسین تصوری» از پاکستان برگزار شد.

موضوع این جلسه عید کریسمس و دعایی بود که در این عید خوانده می‌شود و در آن آمده است که بخورید، بیاشامید و بپوشید و انتخاب نوع خوردنی و آشامیدنی به عهده انسان گذاشته شده است.

علمای مسلمان حاضر در جلسه نیز با تأکید بر این که احکام خوردن و آشامیدن در قرآن کامل‌تر آمده و آیه ۱۷۲ سوره بقره را قرائت نمودند.

آنان همچنین اظهار کردند: پاکیزگی در این آیه دو بخش دارد، یکی پاکیزگی از نظر بهداشتی و دیگر اینکه گوشت حیوان مردار را نباید خورد و مسلمانان گوسفند را در صورت ذبح درست می‌خورند، همچنین خوک حرام است، چون گوسفند خونش جهنده است و در حین ذبح تخلیه می‌شود؛ اما برای خوک چنین اتفاقی نمی‌افتد و خون به کندی خارج می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود خون آلوده در گوشت بماند و میکروب تولید شود.

در ادامه گفتمان دینی بروکسل تأکید شد: خداوند به مسلمانان دستور داده است که نوشیدنی‌های پاک بخورند و یک بخش این پاکیزگی بهداشتی است و بخش دیگر آن فقهی؛ برای مثال مست کنندگان حرام هستند، زیرا عقل انسان را زایل می کنند و عقل نشانه کرامت انسان است.

جان وان، کشیش حاضر در این جلسه نیز گفت: ما مسیحیان نیز در مورد مشروب نظرمان این است به مقداری خورده شود که حالت مستی نیاورد و خوردن به مقداری که مستی بیاورد را مجاز نمی‌دانیم.

در پایان این نشست مقرر شد که کشیش جان وان در جلسه مراکز اسلامی بلژیک در ۱۷ ربیع‌الاول(سالروز ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام) حضور یافته و سخنرانی کند و حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری نیز در کلیسایی در بروکسل در یکی از مناسبت‌های مسیحی دعوت شده و سخنرانی داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا