آفریقااخبارجهان

هشدار ۱۹ سازمان بین المللی بشردوستانه به قحطی قریب الوقوع در سودان

چند سازمان بین المللی نسبت به قحطی قریب الوقوع در سودان هشدار داده و تاکید کردند که ۱۸ میلیون نفر در سودان از گرسنگی شدید رنج می برند.

روز جمعه، ۱۹ سازمان بین المللی بشردوستانه هشدار دادندکه اگر طرف‌های درگیر به جلوگیری از کمک رسانی آژانس‌های بشردوستانه به نیازمندان ادامه دهند، قحطی در سودان قریب الوقوع است.

به گزارش وب سایت «اخبار سازمان ملل متحد»، این هشدار در بیانیه‌ای مشترک به امضای سران ۱۹ سازمان بین المللی بشردوستانه صادر شده است.

در این بیانیه، سازمان‌های بین‌المللی هشدار دادند که «افزایش موانع برای ارائه کمک‌های سریع و گسترده به معنای کشته شدن افراد بیشتری است.

آژانس‌های بشردوستانه از طرف‌های درگیر خواستند «از غیرنظامیان محافظت کنند، و دسترسی بشردوستانه را تسهیل و آتش‌بس سراسری را اتخاذ کنند.

از اواسط آوریل ۲۰۲۳، ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح برهان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان داگالو جنگی را آغاز کرده اند که به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد طی آن حدود ۱۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸ میلیون نفر آواره بر جای گذاشته است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، گفت: قحطی در سودان احتمالاً در بخش‌های وسیعی از کشور رخ خواهد داد، چرا که افراد بیشتری از این کشور به کشورهای همسایه خواهند گریخت، و کودکان در معرض بیماری و سوءتغذیه قرار خواهند گرفته و زنان و دختران با رنج و خطر بیشتری روبرو می‌شوند.

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد که “حدود ۱۸ میلیون نفر در سودان در حال حاضر از گرسنگی شدید و سه میلیون و ششصد کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.”

به تازگی یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا هم گفتند که زندگی کودکان سودانی در خطر است و برای محافظت از یک نسل کامل در برابر سوء تغذیه، بیماری و مرگ به اقدام فوری نیاز است، و خصومت‌های مداوم باعث بدتر شدن عوامل سوءتغذیه کودکان می‌شود.

به اذعان نهادهای بین المللی عدم دسترسی به غذا و مواد خوراکی، آب آشامیدنی سالم و بهداشت، و افزایش خطر ابتلا به بیماری از جمله چالش های بزرگ فراروی سلامت کودکان است.

سودان با خطر فزاینده قحطی ناشی از درگیری ها و نزاع‌های خونین مواجه است که پیامدهای فاجعه باری از جمله تلفات جانی، به ویژه در میان کودکان خردسال به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا