جهان

حذف بنای اسلامی «تاج محل» از لیست گردشگری هند

دولت ایالت اوتار پرادش در شمال هند بنای تاریخی تاج محل را که دارای معماری ویژه اسلامی است و سالیانه شش میلیون گردشگر دارد، از لیست اماکن گردشگری حذف کرد.

 

دولت ایالت اوتار پرادش در شمال هند بنای تاریخی تاج محل را که دارای معماری ویژه اسلامی است و سالیانه شش میلیون گردشگر دارد، از لیست اماکن گردشگری حذف کرد.

این اثر که پس از سال ۱۹۸۳ به ثبت سازمان جهانی یونسکو درآمد و طبق یک نظرسنجی در سال  ۲۰۰۷ میلادی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته شد، هفته گذشته از لیست اماکن گردشگری ایالت اوتار پرادش حذف شد. 

«ریتا باهوگونا» رییس سازمان گردشگری ایالت اوتار پرادش در بیانیه‌ای، یک لیست ۳۲ صفحه‌ای از اماکن گردشگری این ایالت را تنها متشکل از اماکن مقدس بودایی و هندو منتشر کرده و بنای تاج محل را در این لیست وارد نکرده است.

کارشناسان میراث فرهنگی و برخی صاحب نظران مسائل تاریخی، با محکوم کردن حکومت بی‌جی‌پی (حزب ملی‌گرا و راستگرای حاکم بر ایالت اوتار پرادش) اعلام کرده اند: حزب بی‌جی‌پی با این شعار به قدرت رسید که تنها هندوها را به رسمیت می‌شناسد و تاج محل که یک میراث فرهنگ اسلامی است با ایده فرهنگی آن‌ها سازگار نیست.

شایان ذکر است، تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر «آگره» و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است.

تماشایی‌ترین ویژگی های این مقبره، گنبدی مرمری به ارتفاع 35 متر است و کل این بنا در ساعات مختلف روز، رنگ های نتفاوتی به خود می گیرد.

تاج محل، بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی در سال 1632 میلادی بنا شده‌ است که در ساخت آن 20هزار هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا