اخبارافغانستانجهان

گزارشی از انحصار قدرت در دست طالبان

گروه طالبان حدود دو سال پیش با یک کودتای شبه نظامی، دولت قانونی افغانستان را کنار زده و با سرنگون کردن آن، قدرت را در دست گرفت.

این گروه در طول این مدت، با انحصار قدرت، از ورود همه احزاب، جناح ها و جریان های سیاسی افغانستان به فراینند قدرت جلوگیری کرده و همچنان به تنهایی بر کرسی قدرت تکیه زده است.

انیستیتوت مطالعات جنگ در یک گزارش تازه گفته که ملا هبت الله، رهبر گروه طالبان، در تلاش ایجاد یک تشکیل نظامی تحت امر مستقیم خودش است.

این انیستیتوت گفته که این تلاش ها ممکن است نگرانی ها درباره انحصار قدرت توسط ملا هبت الله را افزایش دهد و درگیری های داخلی این گروه را تشدید کند.

در این گزارش همچنین به برکناری هدایت الله بدری، از وزارت دارایی طالبان توسط ملا هبت الله اشاره شده و گفته که این تصمیم ممکن است شکاف های جدیدی را در «پایگاه سنتی» حمایت از گروه طالبان، ایجاد کند.

پیش از این، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان ادعا کرد که ملا هبت الله یک تشکیل نظامی 40 هزار نفری از افراد نزدیک به خود در قندهار ایجاد کرده است.

او گفته بود که در یک سال گذشته برای تأمین مصارف مالی این تشکیل نظامی، حدود 60 میلیارد افغانی از وزارت دارایی گروه طالبان خارج و مصرف شده است.

آقای نبیل افزوده بود که ملا هبت ‌الله تجربه نظامی و جنگی ندارد و این نیروی ۴۰ هزار نفری را پس از افزایش تنش ‌ها و ایجاد فضای بی ‌اعتمادی بین سران این گروه، تشکیل داده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این تصور وجود داشت که اعضای این گروه به دو جناح عمده «طالبان قندهاری» و «شبکه حقانی» تقسیم بندی می شود.

اما با گذشت زمان، مشخص شد که جناح بندی های سمتی، قومی و قبیله ای در سطوح مختلف تشکیلات سیاسی و اداری این گروه وجود دارد.

اختلافات داخلی این گروه نیز تاکنون بارها رسانه ای شده و از آغازین روزهای تسلط بر افغانستان، آشکار شد.

ملا هبت الله در رأس هرم قدرت در تشکیلات سیاسی، نظامی و اداری این گروه قرار دارد. امور اداری، نظامی و سیاسی این گروه تاکنون بر اساس فرامین ملا هبت الله به پیش برده می شود و نه قوانین نافذ در افغانستان. علاوه بر این، وزرا، والی ها، سفرا و سایر مقامات این گروه نیز بر اساس فرامین ملا هبت الله مقرر و یا عزل می شوند.

با وجود اینکه کابینه طالبان در کابل هر هفته تشکیل جلسه می دهد و مواردی را تصویب و تأیید می کند، اما بر اساس گزارش های مختلف نهادهای بین المللی، مرکز تصمیم گیری در حکومت طالبان، عملا شهر قندهار است.

با توجه به این مسائل، در چند ماه گذشته شماری از مقامات این گروه بارها به صورت علنی از آنچه که «انحصار قدرت» توسط ملا هبت الله خوانده می شود، انتقاد کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا