جهان

عربستان سعودی رسما در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت

نام ائتلاف عربستان سعودی، رسماً در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت.

 

نام ائتلاف عربستان سعودی، رسماً در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت.

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کودکان در درگیری‌های مسلحانه، رسماً نام ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی را به ‌دلیل کشتار کودکان یمنی، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد.

این گزارش، از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شده و در اختیار رسانه‌ها نیز قرار گرفت.

سازمان ملل در این گزارش نیروهای یمنی را نیز به اعمال خشونت علیه کودکان متهم کرده و آن‌ها را نیز در این لیست سیاه قرار داده است و این در حالی است که این نیروها، از آغاز حملات عربستان تاکنون، در حال دفاع از یمن و دفع حملات متجاوزان هستند.

از سوی دیگر نام مزدوران «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن و شبکه القاعده در شبه‌جزیره عربستان هم به‌دلیل اعمال خشونت علیه کودکان در سال 2016 در این لیست قرار داده شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این اقدام، با توجه به اینکه عملیات ائتلاف عربستان و نیروهای انصارالله در سال 2016 میلادی جان در حدود 1100 کودک را گرفته و یا آنها را مجروح کرده، انجام شده است.

وی افزود که ائتلاف عربی بع سرکردگی عربستان سعودی، مسئول جان باختن یا مجروح شدن 683 کودک یمنی در سال گذشته میلادی است.

گوترش در بخش دیگری از این گزارش گفت که ائتلاف عربستان سعودی، مسئول 73 درصد حملات به بیمارستان‌ها، مدارس و همچنین مسئول 13 مورد جلوگیری از امدادرسانی به یمنی‌ها در سال 2016 میلادی است.

شایان ذکر است، ائتلاف عربستان سعودی سال گذشته نیز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت ولی بعداً توسط بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از این فهرست حذف شد، تا این گزارش مورد بازنگری قرار گیرد.

در آن زمان منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی به دبیرکل سازمان ملل فشار آورده و تهدید کرده است که منابع مالی این سازمان را قطع خواهد کرد ولی عربستان سعودی این موضوع را تکذیب کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا