اخبارجهان

عفو بین‌الملل: نظم جهانی در آستانه فروپاشی است

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که «نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم در آستانه فروپاشی است».

این نهاد جهانی حقوق بشری در ادامه تاکید کرد که درگیری‌های تلخ در جبهه‌های چندگانه و همچنین رشد لجام گسیخته هوش مصنوعی این نظم جهانی را تهدید می‌کنند.

انیِس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در مورد گزارش سالانه این نهاد که با عنوان «وضعیت حقوق بشر جهان» منتشر شده است، گفت: تمامی شواهد و قرائن ۱۲ ماه گذشته حاکی از آن است که نظم جهانی بین‌المللی در آستانه فروپاشی است.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه افزود: در شش ماه گذشته، آمریکا از مقام های اسرائیلی در برابر تعرض‌های متعددی که در غزه اتفاق می‌افتد، محافظت کرده و بر آن‌ها سرپوش گذاشته است.

دبیر کل عفو بین‌الملل تاکید نمود که ایالات متحده با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در غزه، این شورا را از معنای وجودی و وظیفه اصلی خویش تهی ساخته است.

وی در ادامه افزود :برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، غزه اکنون به نماد شکست مطلق اخلاق و انسانیت از سوی بسیاری از معماران نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.

انیس کالامار هم چنین هشدار داد که دیگر «بازیگران قدرتمند» از جمله روسیه و چین هم در حال به خطر‌ انداختن نظم جهانی مبتنی بر قوانین ۱۹۴۸ هستند.

این گزارش «قانون شکنی آشکار نیروهای روس طی تهاجم نظامی همه‌جانبه طولانی‌مدت آن‌ها به اوکراین و به‌کارگیری شکنجه و سوء رفتار علیه زندانیان جنگ» را مستند کرده است.

بنابر این گزارش چین نیز «با حمایت از ارتش میانمار» به رغم حمله این ارتش به غیرنظامیان این کشور، برخلاف حقوق بین‌الملل عمل کرده است.

کالامار هم چنین گفت: «در دنیایی که درگیر بی‌ثباتی فزاینده است، گسترش و به‌کارگیری بی‌قاعده از فناوری‌هایی چون هوش‌ مصنوعی مولد، تشخیص چهره و بدافزارهای جاسوسی از طریق تعمیم و گسترش نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به سطحی خارق‌العاده، به دشمنی خطرناک تبدیل می‌شوند.»

بنابر این گزارش این امر احتمالا به تسریع نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۴ خواهد انجامید، سالی که مملو از انتخابات کلیدی از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است.

کالامار از دولت‌ها خواسته است تا «اقدامات قانون و نظارتی خود را برای مقابله با خطرات و آسیب‌های ناشی از هوش مصنوعی قوت بخشند.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا