جهان

نسل‌کشی فرهنگی دولت چین علیه مسلمانان اویغور

دولت محلی چین پس از ممنوع‌کردن استفاده از زبان «اویغور» در مدارس استان مسلمان‌نشین «سین‌کیانگ» در شمال‌غربی این کشور، متهم به نسل‌کشی فرهنگی علیه مسلمانان «اویغور» شد.

 

دولت محلی چین پس از ممنوع‌کردن استفاده از زبان «اویغور» در مدارس استان مسلمان‌نشین «سین‌کیانگ» در شمال‌غربی این کشور، متهم به نسل‌کشی فرهنگی علیه مسلمانان «اویغور» شد.

سازمان آموزش ولایت ختن در سین‌کیانگ با صدور دستوری اعلام کرد که بنابر قوانین مدارس می‌بایست زبان و خط ملی را عمومیت دهند و زبان‌های قومیتی تحت قوانین آموزش زبان دوم ارائه شوند.

بنا بر این ابلاغ، مدارس می‌بایست استفاده از زبان اویغور در آموزش و فعالیت‌های جمعی و عمومی را تعطیل کنند و کودکانی که از پاییز به مدرسه می‌روند، از ابتدای پیش‌دبستانی از زبان «ماندارین»(زبان اصلی چین) استفاده خواهند کرد.

در این ابلاغ آمده است که مدارسی که از این قانون سرپیچی کنند به شدت مجازات خواهند شد.

دولت چین در پکن اعلام کرد که خواهان اجرای نظام آموزشی دو زبانه در سین‌کیانگ است؛ اما در عمل مدارس این منطقه مجبور به جایگزین‌کردن زبان «ماندارین» خواهند شد.

مسلمانان اویغور دولت را به شکستن قوانین خود در رابطه با احترام به اقلیت‌های دینی متهم می‌کنند.

بنابر قوانین چین، اقلیت‌های دینی حق دارند که زبان و سنت‌های خود را حفظ کنند و دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب‌هایی به زبان خود استفاده کنند و از زبان خود برای پیشرفت بهره ببرند.

«الشاد حسن» رئیس انجمن مسلمانان اویغور در آمریکا در این باره گفت: این کار یک نسل کشی فرهنگی بوده و هدف آن ریشه‌کن کردن زبان اویغوره هاست.

محدودیت‌های زیادی علیه مسلمانان «اویغور» در سین‌کیانگ اعمال می شود که برخی از آنها عبارتند از حمله نیروهای پلیس به بانوان مسلمان، ممنوعیت انجام اعمال دینی مسلمانان، ممنوعیت انتخاب اسامی اسلامی و محدود‌کردن زبان و فرهنگ مردم این منطقه مسلمان نشین.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا