جهان

تساوی حقوق بین مذاهب مختلف در ترکیه

احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی مدعی شد که مذاهب مختلف در ترکیه از حقوقی مساوی برخوردارند و بر این اساس می توان در مورد تمام مسائل به بحث نشست.

 

داوود اوغلو که در یک مراسم مرتبط به عاشورا در شهر “نوشهیر” واقع در مرکز  ترکیه سخن می‌گفت، افزود: ترکیه نمی تواند در مقابل ظلم ساکت بنشیند و این موضوع در مبادی و اصول امام حسین علیه السلام متجلی شده است.
وی در ادامه خواستار تدوین میراث فرهنگی و دینی علویان در ترکیه شد و خطاب به جمع حاضر گفت: با شما مانند یک دوست و دانشگاهی و نه به عنوان یک نخست وزیر سخن می‌گویم؛ ما باید برای تدوین کامل میراث علوی که به صورت شفاهی به ما منتقل شده است بکوشیم؛ این میراث بسیار غنی است.
این اظهارات داوود اوغلو در حالی مطرح می شود که چندی پیش نیز هزاران تن از مردم علوی تبار ترکیه با تجمع در بخش آسیایی شهر استانبول علیه سیاست های تبعیض آمیز دولت اردوغان تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.
تظاهرکنندگان تاکید کرده بودند در کشوری که ادعای لائیک بودن دارد، اجباری بودن درس دین و سازمانی به نام سازمان امور دیانت معنا ندارد، زیرا این سازمان تنها به مذهب حنفی خدمت می‌کند و این سازمان حق ندارد به سایر اعتقادات حمله کرده و اعمال فشار کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا