جهان

شیعیان هندوستان صاحب اصلی مسجد بابری هستند

شیعیان هندوستان اعلام کردند مسجد «بابری» در «ایودیا» که توسط هندوهای افراطی این کشور تخریب شد، به شیعیان تعلق داشته است.

 

شیعیان هندوستان اعلام کردند مسجد «بابری» در «ایودیا» که توسط هندوهای افراطی این کشور تخریب شد، به شیعیان تعلق داشته است.

شورای مرکزی وقف شیعیان در ایالت «اوتارپرادش» این تصمیم را در پایان یک نشست دو روزه در لاکنو گرفت. 

به احتمال زیاد این شورا در نخستین مرحله فرمان صادر شده توسط دادگاه «فیض آباد» که بر اساس آن مالکیت این مسجد به اهل سنت داده شده را به چالش خواهد کشید. 

هیئت مدیره وقف شیعی «اوتاراپرادش» همچنین افزود که  در گذشته هیات‌های شیعه و سنی در کنار یکدیگر کار می‌کردند ولی در پی کارشکنی های اهل تسنن این پرونده از دست رفت.

«وسیم رضوی» رئیس شورای وقف شیعیان گفت:  مسجد «میرباقی» که به نام مسجد «بابری» نیز شناخته می‌شود، متعلق به شیعیان بوده و اهل تشیع هندوستان صاحبان اصلی و مشروع این مسجد می‌باشند. 

این مسجد در زمان سلطنت «بابر» به دست «میرباقی» ساخته شده و تاریخ نشان می‌دهد که وی یک شیعه از منطقه ایران بوده است.

رضوی در ادامه گفت: این مسجد همیشه متعلق به شیعیان بوده و متولیان آن‌ همه از نوادگان پایه گذار آن «میر باقی» بوده‌اند و امام جماعت و موذنین این مسجد که سنی بودند؛ حقوق‌شان را از متولیان شیعه دریافت می‌کرده‌اند و در این مسجد نماز می خوانده اند.

رضوی همچنین اعلام کرد که از او خواسته شده در رابطه با پرونده کنونی در دادگاه در خصوص این مسجد میانجیگری کند.

ولی «زفاریاب جیلانی» از کمیته مبارزه اهل تسنن برای مسجد مدعی شده است که شیعیان هند هرگز نگفته‌اند که اسنادی برای اثبات حق مالکیت مسجد «بابری» دارند.

مسجد «بابری» سبب اختلافات زیادی میان دو گروه هندوها و سنی ها شده  که تخریب این مسجد در سال 1992 آتش اختلافات و درگیری‌های زیادی را میان دو گروه به راه انداخته است.

اخیرا یک دیوان عالی در هندوستان برای بررسی این مسئله تشکیل شده و مقامات هندو را به سبب توطئه‌چینی برای تخریب این مسجد مورد پیگرد قانونی قرار داده است.

شایان ذکر است در خشونت های بوجود آمده بین هندوها و مسلمانان بر سر مسجد «بابری» بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا