اخبارافغانستانجهانجهان اسلام

گزارش سازمان ملل درباره سلامت زنان، کودکان و نوجوانان در سطح جهان

اخیرا گزارشی درباره مطالعه جدیدی توسط سازمان ملل متحد منتشر شد که حاکی از آن است که سلامت زنان، کودکان و نوجوانان زیادی در سراسر جهان وخیم است.

این وضعیت که شاید بتوان آن را بحران نامید، علل بسیارى دارد اما شاید مهم ترین آنها را بتوان تاثیرهای باقی مانده از بیمارى کووید ۱۹ و نیز تغییرات آب و هوایی در کره خاکی دانست.

سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد سلامت زنان و کودکان و حتی نوجوانان در سطح جهان با چالش های جدی رو به رو است.

این گزارش به علل اصلی این وضعیت پرداخته و همه گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان را از عوامل مهم و اصلی این وضعیت بر شمرد.

پژوهش های انجام شده که نتیجه ى آن همین گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل است نشان می دهد که همه ی شاخص های کلیدی سلامت دوران کودکی و بسیاری از شاخص های کلیدی توسعه پایدار، یک پسرفت جدی را در جهان نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰، نا امنی غذایی، گرسنگی، ازدواج کودکان، افسردگی و اضطراب نوجوانان در سراسر جهان افزایش یافته است.

اما در سال ۲۰۲۱، تخمین زده می شود که ۲۵ میلیون کودک در کشورهای مختلف جهان، واکسن های مورد نیاز برای بدن را دریافت نکردند، این یعنی شش میلیون کودک بیشتر از سال ۲۰۱۹ و به معناى افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری های مختلف است.

در دروان کرونا، میلیون ها کودک در جهان از مدرسه غیبت کردند. برخی غیبت ها یک سال و برخی دیگر مدت زمان بیشتری بود.

بر اساس این پژوهش صورت گرفته، ۸۰ % کودکان در ۱۰۴ کشور جهان، امکان تحصیل را در دوران کرونا از دست دادند.

ناگفته نماند، از زمان شروع کرونا در جهان، ۱۰.۵ میلیون کودک در جهان یکی از والدین خود را به دلیل این بیماری همه گیر از دست داده اند.

در همین راستا آنتونیو گوترش«دبیرکل سازمان ملل» می گوید: از دلایل اساسی ما برای عمل نکردن به وعده ها، بحران های جهانی به وجود آمده ناشی از همه گیری کووید ۱۹ و شرایط اضطراری آب و هوایی است.

در پایان لازم به ذکر است که این گزارش همچنین به کشورهایی که بیشترین تعداد آوارگان را دارند اشاره کرده و می نویسد: شش کشور افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سودان، سوریه و یمن با بیشترین تعداد آوارگان، نیز در میان 10 کشور اول با بالاترین نرخ ناامنی غذایی قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا