جهان

۵ توصیه برای پرهیز از پرخوری در ماه رمضان

در این ماه زیبای رمضان که قرآن بر پیامبر عزیز ما حضرت «محمد صلی الله علیه و آله» نازل شده، ما نه تنها از خوردن و آشامیدن بلکه از وابستگی‌های دنیوی، رفتارهای دور از نزاکت مانند هدر دادن غذا و خوردن بیش از حد، بدزبانی و غیره روزه می‌گیریم.

 

در این ماه زیبای رمضان که قرآن بر پیامبر عزیز ما حضرت «محمد صلی الله علیه و آله» نازل شده، ما نه تنها از خوردن و آشامیدن بلکه از وابستگی‌های دنیوی، رفتارهای دور از نزاکت مانند هدر دادن غذا و خوردن بیش از حد، بدزبانی و غیره روزه می‌گیریم.

در این ماه ما کارهای خوب خود را افزایش می‌دهیم، بخشندگی، محبت و دیگر انواع عبادت را بیشتر به جای می‌آوریم. ماه رمضان ماهی است که ما به دنبال شکل دادن عادت‌های مفیدی هستیم که سبب بهبود شخصیت ما در سال پیش رو شود.

ماه رمضان ماه پاکسازی معنوی است و نیز می‌تواند ماه پاکسازی جسمانی نیز باشد زیرا روزه برای ما خوب است. با این حال، ممکن است ما با بی‌توجهی در این ماه عادت‌های ناسالمی مانند پرخوری، خوردن چیزهای بد و هدر دادن غذا را نیز پیدا کنیم.

پرخوری و خوردن غذاهای ناسالم در ماه رمضان و به طور کلی در زندگی برای سلامت مضر است و به دردهای شکمی، بی‌خوابی، سوزش قلب، گرفتگی معده و ورم معده منجر می‌شود.

در اینجا توصیه‌هایی برای پرهیز از پرخوری در این ماه زیبا ارائه می‌شود.

۱. سحری فراموش نشود

وعده سحری برای روزه‌دار بسیار مهم است. خوردن غذاهای درست می‌تواند انرژی شما را در طول روز حفظ کند و مانع از آن شود که به وقت افطار بخواهید هر چیزی را که می‌بینید بخورید.

۲. لقمه را به اندازه ظرفیت بردارید

افطار می‌رسد و معده خالی شما می‌خواهد که بشقابتان را پر کنید. گوش ندهید. معده شما در حقیقت با کمتر از این‌ها راضی می‌شود. خودتان را مجبور نکنید که بعد از احساس سیری به خوردن ادامه دهید و آنقدر هم در بشقاب نریزید که مجبور به دور ریختن آن شوید. کمتر بخورید اما غذاهای سالمتری مصرف کنید.

۳. روزه را با غذایی سبک باز کنید

باز کردن روزه با خرما یک انتخاب عالی است و فواید زیادی برای سلامت دارد. سپس آب بخورید که آب‌رسانی به بدن بسیار مهم است. کمی سوپ یا کمی از هر چیزی که برای شام آماده کرده‌اید نیز بعد از آن کفایت می‌کند.

۴. آگاه باشید

سعی کنید به پیام‌هایی که بدنتان به شما می‌دهد، توجه کنید. در زمان افطار ممکن است گرسنه باشید اما به محض اینکه روزه خود را باز می‌کنید معده شما ظرفیت آنچه را که چشمانتان می‌خواهد ندارد. آگاهانه سعی کنید که بیش از حد نخورید.

۵. در خانه افطار کنید

سعی کنید که با یک وعده سبک و متعادل در خانه افطار کنید زیرا در ضیافت‌ها معمولاً غذاها سنگین است و هر شب خوردن غذای سنگین بعد از یک روز روزه‌داری توصیه نمی‌شود. هر از گاهی در خانه افطار و تلاش کنید که یک غذای سبک و سلامت میل کنید.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا