اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : طبق روایات ، زیارت امین الله را علاوه بر امیرالمومنین صلوات الله علیه ، می توان برای تمامی معصومین علیهم السلام خواند ، و برخی از علما ، خواندن آن را برای حضرت زینب و حضرت معصومه توصیه کرده اند ، اما در روایات ، چنین نکته ای ذکر نشده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز های دوشنبه و سه شنبه ، بیست و پنجم و بیست و ششم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در باب زیارت امین الله فرمودند : روایتی در این زمینه وجود دارد که با این عبارات ، علاوه بر امیرالمومنین صلوات الله علیه ، می توان برای تمامی معصومین علیهم السلام ، زیارت خواند.

معظم له در ادامه فرمودند : در رابطه با حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیهما ، برخی از علما خواندن زیارت امین الله را توصیه کرده اند ، اما در روایات ، چنین نکته ای ذکر نشده است.

ایشان در رابطه با جواز عمل به رویای برخی از علما نسبت به ثواب زیارت برخی از امامزاده ها فرمودند : در رویای برخی از علما ذکر شده که چون امکان زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود ندارد ، چرا که محل قبر ایشان ، مشخص نیست ، لذا انسان می تواند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را زیارت کند ، و با توجه به اینکه در مستحبات توسعه وجود دارد ، عمل به توصیه بلااشکال است ، البته این روایت نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در روایاتی که سند آن صحیح و معتبر است ، و ظاهر آن دلالت دارد ، در احکام شرعی ، در واجبات و محرمات ، اگر در مقابل این روایات معرضُ عنها میان مشهور اصحاب وجود نداشت ، به آن عمل نمی شود.

معظم له در رابطه با حکم اختلاف بین ورثه فرمودند : اگر بین ورثه ، اختلافی ایجاد شد ، چه اختلاف ، در یک نفر یا بیشتر باشد ، این افراد ، باید به قاضی شرع ، یا حاکم شرع ، مراجعه کنند ، و حاکم شرع باید در این نزاع ، تعیین تکلیف نماید ، و نحوه ی تقسیم ارث را مشخص نماید.

ایشان در رابطه با وصیت میت به فردی غیر از ورثه ، فرمودند : اگر وصیت ، مسلم است ، چه نوشته شده باشد ، و چه نوشته نشده باشد ، چه شاهد داشته باشد ، چه شاهد نداشته باشد ، اگر ورثه ، یقین به وصیتی داشته باشند ، باید طبق آن عمل کنند ، اما اگر برای آنان ، یقین حاصل نشده ، نیاز به شاهد دارد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اگر ورثه قبول دارند که میت ، به شخصی ، وصیتی کرده ، آن ها ملزم به اجرای وصیت هستند ، و انجام آن ، بر ورثه واجب است ، اما اگر نمی دانند که چنین وصیتی به شخصی صورت گرفته ، آن شخص برای اثبات آن وصیت ، باید بینه بیاورد ، و کسی که به او وصیت شده ، مسئول به انجام آن است ، مگر آن که نتواند آن را انجام دهد.

آیت الله العظمی شیرازی بر این نکته تاکید فرمودند که ارث ، حکم شرعی است ، اما حق نمی باشد ، مگر آنکه پدر و مادر در زمان حیات خود ، اموال خود را به فرزندان ببخشند ، در چنین صورتی ، وقتی از دنیا رفتند ، این اموال ، جزء میراث قرار نمی گیرد.

معظم له در ادامه فرمودند : گاهی اوقات ، مصالحه ای صورت می گیرد که به یکی از پسرها گفته می شود که الان ما به تو چیزی می دهیم ، و با او ، این گونه مصالحه می شود که اگر پدر از دنیا رفت ، آن پسر ، سهم خود را به دیگران ببخشد ، این گونه مصالحه کردن اشکال ندارد.

ایشان در رابطه با ملاک و مصداق شیخ و شیخه فرمودند : در مصداق شیخ و شیخه ، ملاک ، سن و سال نیست ، بلکه مساله عرفی است ، که در عروة الوثقی هم به آن اشاره شده ، و غالبا فقها هم آن را پذیرفته اند ، و ممکن است فردی در ۶۰ سالگی ، از لحاظ جسمی ، وضعیت مناسبی داشته باشد ، و سر حال باشد ، اما ممکن است ، شخص دیگری در ۵۰ سالگی دچار ضعف و بیحالی باشد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از احکام شُفعه فرمودند : اگر شروط شفعه کامل باشد ، که یکی از شروط آن ، این است که شرکا ، بیش از دو نفر نباشد ، و از دیگر شروط آن ، این است که قابل تقسیم شدن باشد ، در چنین شرایطی ، اگر یکی از دو شریک ، قصد فروش سهم خود را داشت ، شریک دیگر حق دارد سهم شریک اول را به همان مبلغ خریداری کند ، در غیر این صورت ، خرید و فروش این سهم برای دیگری جایز نیست ، ولو با عقد معطات باشد.

معظم له در ادامه فرمودند : حیوانی که از جمع بین دو حیوان حلال گوشت و حرام گوشت ، به دنیا می آید ، اگر عرفا اسم آن تحت عنوان حیوان حلال گوشت قرار می گیرد ، حلال است ، و اگر عرفا تحت عنوان نام حیوان حرام گوشت قرار گرفته ، حرام است ، و چنانچه جزء هیچکدام از دو دسته مذکور قرار نگرفت ، اصالة الحلّ ، بر آن جاری می شود.

ایشان تاکید فرمودند : اصالة الحرمه در جایی جاری می شود که گوشتی به دست انسان می رسد ، و انسان نمی داند که آن گوشت ، متعلق به حیوان حلال گوشت و یا حرام گوشت است ، مگر آنکه ید مسلم ، یا سوق مسلم ، و یا در ارض اسلام باشد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : به صورت نادر در میان فقهای متاخر ، بین اصل طهارت و اصل حلیت ، تفاوت قائل شده اند ، اما ظاهرا فرقی در این زمینه وجود ندارد ، از جمله مرحوم شهید ثانی ، اشاره به این نکته داشته که چنین حیوانی طاهر است ، اما گوشت آن ، حلال نیست.

معظم له در رابطه با برخی از احکام عقد موقت فرمودند : قرار دادن مدت زمان طولانی مانند ۵۰ یا ۶۰ سال ، برای عقد موقت ، محل اختلاف میان فقها می باشد ، اما برخی از فقها آن را جایز می دانند ، و معتقدند در صورتی که مدت طولانی برای عقد موقت قرار داده شد ، در حکم عقد دائم است ، و به آن نفقه تعلق می گیرد ، اما برخی معتقدند که حکم عقد موقت را دارد ، چرا که اطلاقات ، دلالت بر آن دارد ، و نفقه هم در چنین شرایطی واجب نیست ، و نظر من هم ، همین است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حجیت خبر واحد ، حکم کمک گرفتن برای وضو ، برخی از احکام آب کر و جاری ، حرمت خمر و مسکرات ، معنای شهرت فتوایی و خبری و عملی ، حکم کفاره برای کسی که توان روزه گرفتن ندارد ، و برخی از احکام استحاله ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا