اخبارافغانستانجهان

انکار مذاهب غیرحنفی از سوی تحصیلات عالی گروه طا.لبان

وزیر تحصیلات عالی طا.لبان ادعا کرده که در افغانستان «مذاهب وجود ندارد» و تمام افغان‌ها پیرو مذهب حنفی ‌اند.

ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی گروه طا.لبان این اظهارات را در یک گردهمایی در یکی از استان های شرقی افغانستان بیان کرده است.

وزیر تحصیلات عالی طا.لبان پارسال هم درخواست شورای علمای شیعه مبنی بر شمولیت فقه جعفری در نصاب دانشگاه‌ها را رد کرده بود.

این مقام طا.لبان در حالی ادعای تک ‌مذهبی بودن افغانستان را می‌کند که بخش قابل ملاحظه‌ای از شهروندان این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهد.

علماء و شیعیان افغانستان پیش از این بارها طا.لبان را به نقض حقوق و آزادی های مذهبی متهم کرده بودند.

حکومت طالبان سیاست‌ها و عملکردش را براساس تفسیر خاص خود از مذهب حنفی تنظیم می‌کند و در برخی مناسبات مذهبی شیعیان محدودیت‌‌هایی نیز وضع کرده است.
مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه در ماه مرداد امسال در بیانیه‌ای نوشت طالبان آزادی مذهبی و عقیده شیعیان و هزاره‌ها را ممنوع کرده است.

مقام‌های طالبان هرچند گفته بودند به تمام مذاهب در افغانستان احترام می‌گذارد، اما کارشناسان و شهروندان افغانستان باور دارند که مؤلفه‌های اساسی ایدیولوژی این گروه بر ضد مذاهب غیرسنی و به ویژه شیعیان است.

اخیراً نسخه‌ای از کتاب نوشته نورمحمد اسلام‌جار، استاندار طا.لبان در هرات همگانی شد که در بخشی از این کتاب، شیعیان را «فرقه تکفیری» و «در طول تاریخ همدست کفار» توصیف کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا