آسیااخبارافغانستانایرانجهانجهان اسلامسوریهعراقیمن

یک کارشناس روسی: ایران رؤیای تأسیس ناتوی شیعی را دارد

“نیزافیسیمایا گازیتا” با انتشار مقاله ای مدعی شد که ایران رؤیای تأسیس ناتوی شیعی را دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “نیزافیسیمایا گازیتا” کارشناس شورای بین المللی روسیه با انتشار مقاله ای تحت عنوان «ایران رؤیای تأسیس ناتوی شیعی را دارد» به اقدام اخیر پارلمان اخیر ایران پرداخت.

ناتوی شیعی

در این مقاله که بخش هایی از آن در وب سایت شبکه خبری RT روسیه منتشر شد، آمده: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در حال آماده کردن معاهده ای دفاعی – امنیتی هستند و پیش بینی می شود که این معاهده توسط همپیمانان شیعه ایران در منطقه آن را امضا کنند. هدف از این معاهده که شبیه سازی شده و برگرفته از ایده تأسیس ناتو است، همپیمانیِ دسته جمعی در برابر هرگونه حمله احتمالی از سوی اسرائیل یا ایالات متحده آمریکا است.

“نیزافیسیمایا گازیتا” در ادامه مقاله خود می افزاید: این تصمیم منطقه ای، به طور اتفاقی یا ناگهانی اتخاذ نشده بلکه در واقع در واکنش به تلاش “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق آمریکا که نشان می داد قصد حمله به ایران را دارد، در دستور کار قرار گرفت و در واقع حکومت ایران این تلاش آخر ترامپ را بهانه ای قرار داد تا سیاست و بازی خود در منطقه را به طور کامل تغییر دهد.

اما “نیکیتا سماگین” دیگر کارشناس شورای بین المللی روسیه نظری کمی متفاوت دارد و می گوید: هدف از اقدام اخیر مجلس ایران، رسمیت دادن به همه روابط غیر رسمی تهران با گروه های مختلف در منطقه است.

وی در ادامه افزود: همچنین نباید فراموش کنیم که اولا تصویب این قانون یا پیمان، هیچ تغییر اساسی در منطقه را در پی نخواهد داشت زیرا این امر نیازمند توافق های دو جانبه و سه جانبه است. هنگامی که وارد یک پیمان می شوید، نباید تصمیم فقط یک طرفه گرفته شود، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهد شد.

این کارشناس شورای بین المللی روسیه همچنین گفت: نفوذ امروز ایران در منطقه خاورمیانه موجب نگرانی بیشتر کشورهای بزرگ شده و برای آنان سوء تفاهم و برداشت نادرست ایجاد کرده است. در همین مورد برخی ها معتقدند که برخی گروه های که به داشتن ارتباط با ایران شهرت دارند، احتمالا با اعلام رسمی ارتباطشان با ایران، مخالفت می کنند و تمایل ندارند این ارتباط رسمی شود از همین رو بنده معتقدم ارتباط میان ایران با این گروه ها به هیچ وجه به پیمانی شبیه “ناتو” تبدیل نخواهد شد. از سوی دیگر هم به هیچ وجه نباید همپیمانان ایران در منطقه را گروه های نیابتی این کشور بنامیم زیرا آنان همچنان در زمان فعلی منافعشان با ایران یکی است. نمونه هایی هم وجود دارد که نشان می دهد وقتی منافع این گروه ها با ایران مشترک نبوده، به برخی درخواست هایش دست رد زده اند.

در پایان لازم به ذکر است، مطالب بیان شده در این مقاله تنها به منزله اظهارنظر این دو کارشناس روسی است و به هیچ وجه به معنی تأیید یا نفی آن از سوی این رسانه نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا