جهان

ایجاد محدودیت های جدید در ایالت سینگ کیانگ چین

حکومت چین، محدودیت‌های تازه‌ای در ناحیه دورافتاده غربی «سین‌کیانگ» اعلام کرده است که می‌گوید بخشی از کمپینی علیه افراط گرایی است.

 

حکومت چین، محدودیت‌های تازه‌ای در ناحیه دورافتاده غربی «سین‌کیانگ» اعلام کرده است که می‌گوید بخشی از کمپینی علیه افراط گرایی است.

این تدابیر شامل ممنوعیت ریش های بلند، پوشیدن حجاب در اماکن عمومی و خودداری از تماشای تلویزیون دولتی است.

سین‌کیانگ سرزمین ایغورهای مسلمان است که می گویند با تبعیض روبرو هستند و در سال‌های اخیر زد و خوردهای خونینی در این ناحیه روی داده که حکومت مرکزی چین، خشونت ها را جدایی طلبان، نسبت می دهد.

از طرفی گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این ناآرامی‌ها، واکنش به سیاست‌های سرکوبگرانه نظام حاکم بوده و تدابیر تازه ممکن است باعث به افراط کشیده شدن بعضی از ایغورها شود.

هرچند محدودیت های مشابهی قبلا در سین‌کیانگ به اجرا گذاشته شده بود، اما از پایان این هفته جنبه قانونی پیدا می کند.

به گزارش رویترز، قوانین جدید ممنوعیت های دیگری از قبیلِ خودداری از فرستادن کودکان به مدارس دولتی، خودداری از مراعات سیاست های تنظیم خانواده، تخریب عمدی اسناد حقوقی و عقد براساس آیین مذهبی را شامل می شود.

این مقررات همچنین تصریح می کند که کارمندان فضاهای عمومی مثل ایستگاه ها و فرودگاه ها اکنون باید کسانی که تمام بدن خود از جمله صورتشان را می پوشانند از ورود به این اماکن منصرف و پلیس را آگاه کنند.

مقام های چینی قبلا تدابیر دیگری از جمله محدودیت‌هایی بر اعطای گذرنامه به ایغورها اعمال کرده اند.

ایغورها قومی از ترک های مسلمان هستند که بیش از ۴۵ درصد جمعیت «سین‌کیانگ» را تشکیل می دهند و۴۰ درصد دیگر جمعیت از هان های چینی و الباقی از قومیت های مختلف تشکیل شده است.

شایاین ذکر است، چین در سال ۱۹۴۹ پس از سرکوب کشور بی دوام «ترکستان شرقی» حاکمیتش را بر آنجا اعمال کرد و از آن زمان مهاجرت گسترده قوم هان، به این منطقه ادامه دارد و ایغورها نگران از میان رفتن فرهنگ سنتی خود هستند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا