اخبارافغانستانجهان

تداوم حملات زنجیره ای در مناطق شیعه نشین غرب کابل

تداوم حملات زنجیره‌ای علیه شیعیان هزاره در افغانستان، با واکنش هایی مواجه شده است.

در تازه ترین مورد، شامگاه دیروز یک اتوبوس غیرنظامیان در غرب کابل هدف انفجار قرار گرفت که در آن ده ها تن شهید و زخمی شدند.

گروه تندرو سنی د1عش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته و گفته است که در آن 30 نفر از شیعیان هزاره کشته و زخمی شده اند.

منطقه پرجمعیت شیعه نشین غرب کابل شامگاه روز سه شنبه، 16 آبان، بار دیگر شاهد یک انفجار مرگبار بود؛ انفجاری که اتوبوس حامل غیرنظامیان را هدف قرار داد.

پلیس طا.لبان در کابل اعلام کرده است که در این انفجار دست کم هفت نفر کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده اند که همه غیرنظامی هستند.

اما منابع مردمی شمار کشته شدگان این انفجار را بیش از 10 نفر می دانند و می گویند که احتمال افزایش آمار تلفات نیز وجود دارد.

این انفجار در یکی از شلوغ ترین ساعت ها رخ داده است؛ زمانی که بسیاری از مردم از سرکار به خانه بر می گردند و بسیاری از آنها به دلیل فقر شدید مجبور هستند در اتوبوس های نوع «کاستر» که کرایه کمتری اخذ می کنند، سوار شوند.

به گفته منابع، این اتوبوس‌ها زمانی که شامگاه در امتداد جاده شهید مزاری در غرب کابل حرکت می کنند، مملو از مسافرانی هستند که همه یا دست فرو‌ش هستند و یا کارگران روز مزد که برای کار به مناطق دیگر شهر کابل رفته اند.

گروه تندرو سنی د1عش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است و گفته است که در آن 30 نفر از شیعیان هزاره کشته و زخمی شده اند.

این حمله با واکنش هایی نیز مواجه شده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در واکنش به تداوم حملات علیه شیعیان هزاره گفته که باید تحقیقات کامل و شفاف برای شناسایی عاملان و پاسخگویی آنان صورت گیرد.

او حملات در غرب کابل را «وحشتناک» توصیف کرده است.
انفجار شامگاه دیروز در منطقه شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل، از سوی بسیاری از فعالان هزاره نشانه «تداوم حملات هدفمند» علیه شیعیان هزاره در افغانستان دانسته شده است.

در یک ماه اخیر، این سومین حمله تروریستی است که شیعیان هزاره در افغانستان را هدف قرار می دهد و از آنها قربانی می گیرد.

فعالان هزاره می گویند که سه حمله علیه شیعیان هزاره در یک ماه و در زمانی که طا.لبان ادعا می کنند امنیت سراسری را تأمین کرده اند، به معنی «تداوم نسل کشی» و «تداوم حملات هدفمند» علیه آنان است که هزاره ها را فقط به دلیل هویت قومی و مذهبی شان، هدف قرار می دهند.

دو هفته پیش، یک باشگاه ورزشی در همین منطقه هدف حمله انفجاری قرار گرفت که در آن شش جوان ورزشکار شیعه شهید و یازده تن دیگر شان زخمی شدند.

پیش از ان، انفجار دیگری در 21 مهر ماه، شیعیان هزاره را در استان بغلان، در شمال شرق افغانستان، هنگام ادای نماز جمعه، هدف قرار داد. گروه تندرو سنی د1عش مسئولیت آن حمله ها را برعهده گرفته بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا