مرجعیت شیعه

پيام آیت الله العظمى صافی به همايش عرصه ها و روش های حديث پژوهی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت برگزاری پنجمین همایش ملّی عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی با رویکرد «نقش علوم حدیث در استنباط فقهی» که در مشهد مقدس برگزار شد پیامی صادر کردند

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت برگزاری پنجمین همایش ملّی عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی با رویکرد «نقش علوم حدیث در استنباط فقهی» که در مشهد مقدس برگزار شد پیامی صادر کردند.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی آبائه الطاهرین و علی أولاده المعصومین

با عرض سلام و ادب به حضّار محترم؛ حضرات فضلاء و محققین عالی مقام که در این همایش نورانی شرکت کرده‌اند.

حقیر خودم را کوچک‌تر از آن می‌دانم که درباره جایگاه بلند حدیث و کلام نورانی امام و نقش مهمّ آن در استنباط احکام عرضی داشته باشم، امّا همین قدر باید عرض کنم که آنچه ما امروز می‌توانیم به عنوان بالا‌ترین و بر‌ترین قانون برای هدایت انسان‌ها و سبک بر‌تر زندگی و حقوق جوامع بشری به دنیا ارائه دهیم، همه بعد از کلام نورانی وحی و قرآن کریم، استفاده شده از احادیث و روایات حضرات ائمه معصومین علیهم السلام است که بنابر حدیث شریف ثقلین؛ عِدل قرآن و حجّت و دلیل و برهان است.

فقهاء بزرگ ما در طول تاریخ از زراره‌ها و ابان بن تغلب‌ها و هشام بن سالم‌ها گرفته تا مانند شیخ طوسی و علامه حلّی و صاحب جواهر و مثل استاد اعظم ما مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و صد‌ها فقیه دیگر همه خود را ریزه خوار مائده گسترده و با برکت حدیث می‌دانند.

هزاران کتاب فقهی که تا به حال نوشته شده از یک رساله کوچک درباره یک فرع کوچک فقهی تا یک موسوعه بزرگ چند جلدی فقهی که با زحمات بسیار زیاد و طاقت فرسای علماء ما نوشته شده‌اند، همه نمایانگر این است که روایت اهل البیت علیهم السلام به آن‌ها چنان ذوق و شوق داده که با تحمّل مشکلات، سر از پا نشناخته و خود را در اقیانوس بیکران این نعمت بزرگ الهی غرق نموده و مدال پر افتخار فقاهت و اجتهاد را برای خود کسب نموده‌اند فطوبی لهم ثمّ طوبی لهم.

امروز ما بدون اغراق می‌توان به دنیا اعلام کنیم که فقه اهل البیت علیهم السلام تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاری‌ها و امواج فتنه‌ها و کجی‌ها می‌باشد. آنچه انسانیت به آن احتیاج دارد، فقه شیعه آن را بیان نموده و بیان خواهد کرد.

حقیر خاضعانه از علماء بزرگ حوزه‌های علمیه می‌خواهم که با تبیین روش فقهای سلف و با بزرگداشت مقام علمی آن‌ها به طلاب عزیز توصیه کنند که الگوی بلند آنان در رسیدن به مدارج بزرگ علمی و معنوی، فقیهان بزرگوار و عالی مقام می‌باشند. حقّاً آن‌ها چراغ فروزان تاریخ علم و ادب و کمال هستند. نباید نقش بزرگ آنان را در تربیت انسان‌ها و در تحوّل تاریخ و انقلابات نادیده گرفت؛ حتی بسیاری از آنان برای نشر علوم اهل البیت علیهم السلام جان شیرین خود را در این راه فدا نموده و شربت شهادت نوشیده‌اند.

در خاتمه از حضّار محترم؛ بزرگان حوزه که در این جلسه با عظمت تشریف دارند تقدیر و تشکّر نموده و مزید توفیقات آنان در نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام را از خداوند متعال مسئلت دارم و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

لطف الله صافی

۱۹ جمادی الاولی ۱۴۳۶

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا