مرجعیت شیعه

23محرم الحرام سالروز تخریب گنبد و بارگاه حرمین عسکرین

   

  آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی: این جنایت فاجعه ای جبران ناپذیر است.

 

مرجع عالیقدر شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مد ظله العالی در بیاناتی به مناسبت سالروز تخریب گنبد و بارگاه مطهر حرم سامرا فرمودند: این جنایت، فاجعه بسیار بزرگی است و دامنه آن هیچ گاه پایان نمی پذیرد. إن شاءالله این مکان مقدس به نحو احسن بازسازی، و توفیق زیارت این بارگاه برای همگان امکان پذیر خواهد شد، ولی با این حال چنین فاجعه ای هیچ گاه و به هیچ نحو جبران نخواهد شد.

معظم له ریشه چنین جنایاتی را روگردانی از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام توصیف و خاطرنشان کردند:

فرهنگ اهل بیت علیهم السلام فرهنگ رأفت و رحمت است. بر خلاف فرهنگ دشمنان اهل بیت علیهم السلام که فرهنگ ظلم و قساوت می باشد. این فرهنگ از همان روزی آغاز شد که ابوسفیان به مبارزه با پیامبر صلی الله علیه وآله برخاست و تا 22 سال، تمام توان و امکانات و پول خود را صرف جنگ افروزی با حضرت کرد. پس از وی معاویة بن ابی سفیان و یزید این جریان را ادامه دادند و سپس بنی امیه و بنی مروان و بنی العباس این فرهنگ را گسترش و تثبیت نمودند. امروز هم همین فرهنگ ادامه دارد و با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام بسیار متفاوت است. ما و کسانی که کم و بیش این امور را مطالعه می کنند این مسئله را می دانیم ولی واقعیت این است که جهان و جهانیان از این مسئله بی خبرند. اگر مردم دنیا بدانند که این امور نسبتی با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام ندارد، از آن فاصله می گیرند. چرا که غالب مردم معاند نیستند و اگر حقیقت برایشان معلوم شود دگرگون می شوند. درست مثل کسانی که بر اثر تبلیغات منفی به پیامبر یا امامان ناسزا می گفتند ولی پس از این که حقیقت برایشان معلوم می شد، ایمان می آوردند و پوزش می طلبیدند و می گفتند: الله اعلم حیث یجعل رسالته؛ یعنی: خدا بهتر می داند، رسالت خود را در کجا قرار دهد.

مرجع عالیقدر در ادامه فرمودند : اغلب مردم امروز جهان فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را نمی شناسند و تفاوت آن را با فرهنگ دشمنان اهل بیت علیهم السلام نمی دانند.
بروز حوادثی چون هتک حرمت حرمین عسکریین علیهما السلام در سامرا، فاجعه بقیع و دیگر فجایع همگی نتیجه همین ناآگاهی است و ما وظیفه داریم این دو فرهنگ را برای مردم دنیا در کنار هم بگذاریم تا بتوانند این دو را با هم مقایسه کنند.
برای تغییر این فرهنگ ما دو راه کوتاه مدت و بلند مدت داریم: راه کوتاه مدت که وظیفه همگان از جمله ما اهل علم می باشد، محکوم کردن این جنایات به دل و زبان است. امروز سالگرد یک فاجعه بزرگ تاریخی است، چرا هیچ خبری نیست و یا اگر هست در آن حد نیست که باید باشد. هر کسی به قدر خود در این راه وظیفه دارد موضع گیری کند و مُنکِرِ مُنکَر شود.
اما اگر بخواهیم این فجایع تمام شود یا به حداقل برسد باید دست به فرهنگ سازی زد و جوانان را ارشاد نمود. هر کس در هر جا هست باید فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را برای دیگران معرفی کند.

                                        

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا