مرجعیت شیعه

مرجعيت شيعه آيت الله العظمي سيدصادق حسيني شيرازي: ماه رمضان ماه خودسازی و دفاع از دین است

گردهم آيي بزرگ مبلغان، در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار شد.

 

گردهم آيي بزرگ مبلغان، در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار شد.

طبق روال سال های گذشته، گردهم آیی بزرگ مبلغان به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، در بیت مرجعیت شیعه، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله، در شهر مقدس قم برگزار شد.

در اين همايش سالانه که جمعي کثير از علما و فضلا و مبلغان شيعه از اقصي نقاط ايران، افغانستان، عراق، کشورهاي حاشیه خلیج فارس و کشورهای دیگر، در بيت آيت الله العظمي شيرازي مدظله حضور داشتند، مرجعيت شيعه، بياناتي ارزشمند و راه گشا را در جمع مبلغان ايراد ‌کردند.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی با تاکید به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و با اشاره به عبارتی از دعای امام جواد علیه السلام در شب اول این ماه عظیم، فرمودند:

حضرت جواد علیه السلام از خدای متعال درخواست کرده اند: «واهدنا للرشاد» عرض می کنم که هدایت از جانب خداست. رشد نیز از سوی خدای متعال است و ماه رمضان ماه هدایت و رشد است.

باید در این ماه برای رسیدن به این دو منظور یعنی هدایت و رشد، تلاش کرد چراکه فرصت در این ماه مهیاتر است و راه رسیدن بدان نیز تصمیم است.

معظم له ادامه دادند:

باید مقدمات وجود رشد در دین و دنیا را کسب کرد و این کار بسیار دشوار است. هرکسی باید با خود بیندیشد که از چه راهی به رشد و ترقی می رسد و هر لحظه در مسیر بهتر شدن گام بردارد.

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی شیرازی ادامه دادند: انسان باید در تمام دوره سال به دنبال خودسازی باشد اما ماه مبارک رمضان بهار خودسازی است و مسیر هموارتر است. 

معظم له با بیان گوشه ای از سیره عملی مراجع بزرگ شیعه همچون آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی و آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی در خودسازی، این ماه عظیم را بهترین فرصت جهت خودسازی معرفی کرده و فرمودند:

باید تصمیم گرفت و از فرصت مناسب ماه رمضان استفاده برد تا از فریب شیطان در امان بود. و الّا ممکن است شخصی در منزل پیامبر صلی الله علیه وآله باشد اما اسیر شیطان گردد.

بزرگ مرجع جهان تشیع در ادامه سخنان خود، دفاع از دین را در زمان فعلی جهان که از ضلالت و گمراهی پر شده، وظیفه دیگر همگان دانسته و فرمودند:

پس از خودسازی در ماه رمضان وظیفه دفاع از دین بر عهده ی تک تک ماست. هر شخصی در هر نقطه ای به مقدار توانش در برابر هدایت تمام افراد روی زمین مسئول است. هر کسی با هر توانی که دارد باید در این مسیر باشد پس باید با قلم، بیان، مال و هر چیز دیگر در این مسیر کوشید.

مال، علم و قدرت هر کدام وسیله ای برای امتحان است و باید از آن در راه هدایت انسان ها تلاش کرد.

ایشان در فراز دیگری از کلام خود ضمن اشاره به دعای «اللهم عرفنی نفسک» فرمودند:

فرازی از این دعا بازگو کننده این است که بعضی از احکام الهی محو شده است و به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تجدید خواهد شد؟!

به جوانان در سرتاسر عالم سفارش می کنم این دعا را با دقت مطالعه کنند. با خود بیندیشیم که چه چیزی از دین محو شده است؟ چه سنت هایی در حکومت رسول خدا و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما بوده و در زمان ما از بین رفته است و به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تجدید می شود؟!

 معظم له ضمن بیان وجود آزادی نسبی در اکثر کشورهای جهان، تلاش برای هدایت دیگران را یک وظیفه همگانی معرفی کرده و فرمودند:

در زمان ما اکثر کشورها از آزادی نسبی برخوردارند. چه کسی باید از این آزادی در راه دفاع از خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله استفاده کند؟ اگر در کشوری با یک عکس به پیامبر توهین می شود آیا همه ی مردم آن کشور معاند هستند؟! اکثر آنها جاهل اند و نه معاند. باید مقدمات وجود هدایت همه آنان کسب شود. باید از ماه مبارک رمضان بهره گیری شود و هر کس با نیروی خودش در راه هدایت دیگران تلاش کند.

این وظیفه یک واجب کفایی است اما در حال حاضر آیا به اندازه ی کفایت به این امر پرداخته شده است؟!

تا زمانی که این امر به مقدار کفایت نرسد، عینی و بر همگان واجب است. باید از این ماه استفاده و در راه هدایت همگان تلاش شود.

گفتنی است مشروح اين سخنراني از شبكه‌هاي مستقل شيعي به زبان‌هاي مختلف پخش خواهد شد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا