مرجعیت شیعه

بررسی نقش و وظایف مرجعیت در انتخابات پیش روی کشور عراق

نشستی با موضوع بررسی نقش و وظایف مرجعیت در انتخابات پیش روی کشور عراق، در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی با موضوع بررسی نقش و وظایف مرجعیت در انتخابات پیش روی کشور عراق، در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی آیت الله العظمی شیرازی در نشست هفتگی مرکز فرهنگی ـ رسانه ای النبأ موضوعی را تحت عنوان «مرجعیت دینی، انتخابات، وظایف و نقش ها» به مناقشه و بحث و بررسی گذاشت.

در این نشست، تنی چند از مدیران مراکز تحقیقاتی، شماری از حقوقدانان و دانشگاهیان و همچنین برخی از اصحاب رسانه و مطبوعات حضور داشتند.

حیدر الجراح، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی آیت الله العظمی شیرازی در این نشست اظهار داشت: توجه فراوانی که شیعیان نسبت به علمای خود دارند، در دیگر مذاهب اسلامی دیده نمی شود، چراکه شیعیان، علما و مراجع را نایبان امام معصوم علیهم السلام می دانند و این ویژگی و باور، تنها در میان مسلمانان شیعه مذهب دیده می شود که جوهره ی این ویژگی و فلسفه آن در بنیان و ساختار مبحث امامت نهفته شده است.

حیدر الجراح در ادامه گفت: از قضایا و مسائلی که مربوط به جامعه ی اسلامی بوده و فقیه جامع الشرایط شرعی باید با آن تعامل داشته باشد، مسائل و رخدادهای سیاسی است که جامعه آن را تجربه می کند. در این مقوله فقیه برای هر مرحله و شرایط و زمان، به استنباط احکام شرعی سیاسی می پردازد.

پس از سال 2003 میلادی مرجعیت دینی به عنوان قوه ای اخلاقی، اما به دور از کشاکش های سیاسی و با پرهیز از قرار گرفتن در جریانی سیاسی، در عرصه ی سیاسی حضوری فعال داشته و دارد و با موضع گیری در برابر حوادثی که چالش و تعرضی برای عراق و ملت عراق به شمار می رود، رأی و نظر خود را ابراز داشته است.

وی در ادامه ی سخنان خود افزود: روشِ مرجعیت دینی بر این امر استوار بوده و هست که در جزئیاتِ فعالیت های سیاسی دخالت نکند و عرصه را برای افراد فعال سیاسی در این موضوع (انتخابات) که مورد اعتماد و وثوق ملت عراق هستند، باز گذارد. از دیگر سو در دیدار وزیران و احزاب و سازمان ها و نهادها با ایشان، به ارائه ی رهنمود و نصیحت و خیرخواهی بسنده کرده اند.

علی رغم مطالبی که بیان شد، با هر دوره ی انتخاباتی انتقادات و ایراداتی غیر مسئولانه درباره ی نقش خیرخواهانه ی مرجعیت دینی مبنی بر انتخاب اصلح به راه می افتد یا اینکه با فرافکنی سطح توقعات مردم را بالا برده و کوشش می شود اقدام خیرخواهانه مرجعیت دینی، با مسئولیت او در نصیحت و ارشاد و فتوا مغایر و در تعارض نمایانده شود. دیگر اینکه صداهایی از مرجعیت دینی به دلیل عدم نام بردن صریح از مفسدان سیاسی انتقاد می کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا