اخبارایرانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: در ابلاغ دین وظیفه ما بلاغ مبین یعنی رساندن آشکار است تا حجت بر مردم تمام شود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه‌شنبه بیست و یکم شوال سال ۱۴۴۵ برگزار شد. در این نشست‌‌ هم‌چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با تکلیف الهی انسان‌ها نسبت به یادگیری و ابلاغ مفاهیم دینی فرمودند: یادگیری عقاید و سپس احکام واجب شرعی، و نیز اهتمام به اموری که واجب کفایی است، و در صورتی که به مقدار مورد نیاز، افرادی جهت انجام آن وجود ندارند به واجب عینی تبدیل می شود، از جمله اموری هستند که لازم است نسبت به سایر امور دیگر در زندگی انسان مقدم شود، به اندازه‌ای که برای انسان، امکان انجام آن وجود دارد.

معظم له در تشریح مفهوم بلاغ مبین فرمودند: قرآن کریم به صورت مکرر از واژه بلاغ مبین به معنای «رساندن آشکار و واضح»، برای ابلاغ مفاهیم دینی به بشر استفاده نموده، و در اینجا، منظور خدای متعال، فقط رساندن و ابلاغ نبوده، بلکه تاکید بر آشکار و واضح بودن آن نیز شده، به گونه‌ای که موجب قانع شدن مردم گردد.

ایشان در ادامه فرمودند: اگر مردم به آنچه که به صورت واضح و آشکار به آنان ابلاغ شده، عمل کردند، در این صورت، نتیجه مطلوب حاصل شده، اما اگر به آنچه که به آنان به صورت آشکار و واضح ابلاغ شده، عمل نکردند، حجت بر کسانی که این وظیفه را انجام داده اند، تمام شده است.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: بلاغ مبین یعنی رساندن آشکار، یعنی انسان به صورت واضح، عقاید و احکام، و هر آنچه که ولو به صورت کفایی واجب شده، لازم است که به مردم به شکل واضح و آشکار رسانده شود، یعنی باعث قانع شدن مردم شود به گونه‌ای که روز قیامت، طبق آنچه که قرآن فرموده، مردم نگویند آنچه که به ما گفتید برای ما حجت نبود، لذا قرآن کریم به پیامبر فرموده: برای مردم حجت و دلیل آشکار و واضح ارائه بده، یعنی حجت و دلیلی که به آنها برسد و حجت بر آنها تمام شود.

معظم له در تشریح مفهوم واژه مکذبین در قرآن کریم فرمودند: این واژه گاه به معنای تکذیب اصول دین، و گاه در موارد دیگری مورد استفاده قرار گرفته، و دارای مراتبی است.

ایشان در رابطه با حدود وجوب پوشش و حجاب شرعی برای زنان فرمودند: مرحوم صاحب عروة الوثقی در این باره فرموده‌اند که وجه و کفین، استثنا می باشد، و هم لازم نیست که زن وجه و کفین را یپوشاند و هم لازم نیست که مرد چشم‌پوشی کند، مشروط بر آنکه در وجه و کفین زینت نباشد، یعنی مثلا سرمه در چشم و انگشتر در دست نباشد، و کلا چیزهایی که زینت محسوب شده و مرد با دیدن آنها، با شهوت به آن بنگرد، در وجه و کفین نباشد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: جماعتی از فقها هم پوشاندن وجه و کفین را واجب می‌دانند اما اکثر فقها به عدم وجوب آن در صورتی که زینت در آنها نباشد فتوا داده‌اند.

معظم له به اشاره به برخی از آراء مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی در کتاب وسیلة‌النجاة در رابطه با خواندن خطبه عقد نکاح فرمودند: لازم نیست خطبه عقد نکاح، به زبان عربی فصیح خوانده شود، بلکه انسان می‌تواند به زبان خود و بر اساس شناختی که دارد و از آن اراده معنای ازدواج شود، خطبه عقد نکاح را بخواند، اگر چه خواندن خطبه عقد نکاح به زبان عربی افضل است.

ایشان در ادامه فرمودند: البته اگر انسان بتواند عربی فصیح را یاد بگیرد، و یا برای خواندن خطبه عقد نکاح، کسی را که زبان عربی را بلد است، به عنوان وکیل انتخاب کند هم افضل است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود:  نحوه تقسیم دیه بین اولیای دم، بیان حکم و بیان مصداق حکم، حکم نگاه به عکس و فیلم همسر بعد از وفات، کیفیت دیدار اموات با امیر المومنین علیه السلام و شرح برخی از آیات از قرآن کریم، از دیگر مواردی بود که در این نشست‌ علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد. لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا