پاکستان

پس لرزه های انتخابات پاکستان؛ تاخیر در اعلام نتایج نهایی واکنش بر انگیز شده است

با گذشت چهار روز از برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان و تاخیر در اعلام نتایج نهایی، نگرانی ها از تشدید وضعیت سیاسی این کشور افزایش یافته است.

احزاب عمده و رقبای اصلی این انتخابات از جمله متحدان حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و حزب مسلِم لیگ شاخه نواز به رهبری نوازشریف اعلام پیروزی کردند. با این حال؛ متحدان عمران خان هشدار دادند که در صورت اعلام نشدن نتایج انتخابات راهپیمایی می‌کنند.

طبق نتایج اولیه انتخابات، متحدان عمران خان با کسب ۱۰۱ کرسی، پیشتاز این انتخابات هستند. در مقابل، حزب مسلم لیگ شاخه نواز، برنده ۷۱ کرسی بوده و حزب «مردم پاکستان» به رهبری بلاول بوتو زرداری، ۵۳ کرسی را از آن خود کرده است.

از سوی دیگر؛ گزارش ها از وجود تخلف و بی نظمی در روند انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته در پاکستان، واکنش های شماری از کشورها و نهاد های بین المللی را بر انگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه نگرانی خود را در مورد روند انتخابات پاکستان ابراز کردند و خواستار آن شدند که در مورد تخلفات و بی‌نظمی‌های گزارش شده، تحقیقات صورت گیرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا درباره انتخابات پاکستان، به «نبود زمینه برای رقابت برابر» اشاره شده و این موضوع به «ناتوانی برخی بازیگران سیاسی در رقابت انتخاباتی» و محدودیت آزادی تجمعات، آزادی بیان و دسترسی به اینترنت نسبت داده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به خشونت و حمله به کارکنان رسانه‌ها در پاکستان، وجود «محدودیت‌های بی‌مورد» و محدودیت آزادی بیان و تجمع آزاد در این کشور آسیایی را یادآوری کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا