ایرانجهان اسلامعربستان سعودی
برجسته ها

تنش مجدد در روابط ایران و عربستان، لغو حج عمره ۱۴۰۲

بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت ایران، حج عمره ۱۴۰۲ به علت «عدم صدور مجوز ورود هواپیماهای ایران به عربستان» لغو شده و وجوه ثبت ‌نام‌‌کنندگان به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

سازمان حج و زیارت ایران از لغو رسمی عمره ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد که وجوه ثبت ‌نام‌‌کنندگان به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

روز جمعه ۲۷ بهمن، «غلامرضا رضایی»، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت ایران، علت این تصمیم را «نامشخص بودن زمان صدور مجوز ورود هواپیماهای ایران به عربستان و طولانی شدن این روند» عنوان کرده است.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت ایران اظهار داشته که سازمان حج و زیارت تصمیم گرفته است «وجوه واریزی همه ثبت نام‌کنندگان را به حسابشان بازگرداند».

به گفته او برای عمره ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که عودت وجوه آن‌ها از ۲۸ بهمن آغاز شد و قرار است طی سه تا چهار روز کاری تمام شود.

پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض نخستین گروه زائران ایرانی حج عمره قرار بود ۱۳ دی عازم عربستان شوند، اما پرواز آن‌ها به دلیل آن‌چه وزیر فرهنگ و ارشاد ایران آن را «اختلاف فنی میان دو سازمان شرکت هواپیمایی» خوانده بود، لغو شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران اما حدود یک ماه بعد گفت: «تاکنون اعلام رسمی و یا غیر رسمی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عربستان دال بر وجود اختلافات فنی واصل نشده است.»

ریاض علت خودداری از صدور مجوز به پروازهای ایرانی را تاکنون اعلام نکرده است، اما مقام های ایران پیشتر اعلام کرده بودند زائران با هواپیماهای «ایران ایر» و «معراج» که با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستند، قرار است به عربستان سعودی پرواز کنند.

سازمان حج و زیارت در عین‌حال اعلام کرد اگر طرف سعودی مجوز ورود هواپیماهای ایران را صادر کند، روند ثبت‌نام ودیعه‌گذاران، عمره‌گذاران و تعیین کاروان آن‌ها دوباره آغاز خواهد شد.

روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن عبدالفتاح نواب، نماینده رهبر ایران در امور حج و زیارت از لغو پروازهای عمره به دلیل «بلاتکلیفی از ناحیه عربستان» اظهار تاسف کرد.

یک روز پیش از آن و در ۲۳ بهمن، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد با عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی در تهران ملاقات کرد و از او خواست مشکل عمره هرچه زودتر حل شود.

عبدالله بن سعود العنزی در این دیدار گفته بود این مشکل به مسائل اجرایی و تخصصی در زمینه سفرهای هوایی باز می‌گردد و در حال رفع است.

پس از تعطیلی عمره از سال ۹۴ و بروز اختلاف بین تهران و ریاض، حدود شش میلیون ودیعه‌گذار ایرانی منتظر از سرگیری حج عمره بودند.

عربستان سعودی و ایران پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک، اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری چین و با پیش‌شرط‌هایی از طرف عربستان سعودی با بازگشایی سفارت و کنسولگری، روابطشان را از سر گرفته بودند.

ریاض علت خودداری از صدور مجوز به پروازهای ایرانی را تاکنون اعلام نکرده است، اما مقام های ایران پیشتر اعلام کرده بودند زائران با هواپیماهای «ایران ایر» و «معراج» که با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستند، قرار است به عربستان سعودی پرواز کنند.

عربستان سعودی روابط سیاسی و تجاری خود با ایران را از زمان حمله حامیان تندروی نظام ایران به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد در ۱۲ دی‌ ۱۳۹۴ قطع کرد.

با این حال اسفند ۱۴۰۱ دو کشور با میانجی‌گری چین و با پیش‌شرط‌هایی از طرف عربستان سعودی از عادی‌سازی روابط خبر دادند.

این توافق با میانجی‌گری چین و در جریان سفر علی شمخانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران به پکن به دست آمد و به دنبال آن ابراهیم رئیسی، رییس دولت ایران، سفری به عربستان سعودی داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا