اخبارافغانستان

جاری شدن سیلاب در افغانستان جان بیش از ۶۰ نفر را گرفت

در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها در چندین شهر افغانستان بیش از ۶۰ نفر جان باخته و ده‌ها تن دیگر ناپدید شده‌اند.

سیل در استان بغلان در شمال افغانستان، دست کم ۶۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی که عمدتاً زن و کودک هستند برجای گذاشته است.

عبدالمتین قانیه سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که در پنج ناحیه بغلان سیل جاری شده و بیش از ۱۵۰ نفر گرفتار شده و به کمک فوری نیاز دارند.

هدایت الله همدرد، رئیس اداره مدیریت حوادث طبیعی طالبان در بغلان از احتمال بالاتر رفتن آمار کشته‌ها و مفقودان به دلیل شدت بارندگی و ادامه سیل خبر داده است.

جاری شدن سیل در ولایت بدخشان نیز جان یک کودک را گرفته و خسارات هنگفت مالی برجا گذاشته است، این سیل‌ها در شهرستان‌های کوهستان، کشم، تگاب و تشکان به وقوع پیوسته است.

در یک ماه گذشته، در پی بارندگی شدید و به راه افتادن سیل در ۱۰ ولایت افغانستان از جمله «هلمند» حدود ۱۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، به وزارت مدیریت بلایای طبیعی، دفاع و وزارت داخله و مقام‌های ولایت‌ها دستور داد که از اختصاص منابع لازم برای انجام کمک‌های امداد و نجات دریغ نکنند.

گفتنی است که از اواسط ماه آوریل، سیل های اخیر در افغانستان جان حدود ۱۰۰ نفر را در ۱۰ ولایت گرفته و باعث شده تا زمین های کشاورزی باتلاق شوند.

افغانستان که ۸۰ درصد از بیش از ۴۰ میلیون نفر جمعیت آن برای ادامه حیات به کشاورزی وابسته هستند به دلیل وقوع سیلاب در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

این کشور که زمستان نسبتاً خشکی دارد و جذب بارندگی برای خاک آن دشوار است، در برابر بحران آب و هوایی آسیب پذیر است.

افغانستان که با چهار دهه جنگ ویرانگر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و به گفته دانشمندان، یکی از کشورهایی است که کمترین آمادگی لازم را برای رویارویی با پیامدهای گرمایش جهانی دارد.

این سرزمین سال گذشته زمستانی خشکی داشت و همین مساله باعث شده که جذب باران در خاک دشوار شده و این کشور در برابر تغییرات جوی آسیب‌پذیر شود.

افغانستان تنها ۰.۰۶ از آلاینده‌های گلخانه‌ای را تولید می‌کند، اما بر اساس نظر کارشناسان، ششمین کشوری است که در معرض بیشترین خطرات ناشی از تغییرات جوی قرار دارد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نیمی از جمعیت ۴۱ میلیون نفری افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و ۱۵ میلیون نفر ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا