اخبارجهانعراق

عراق از کشورهای جهان خواست شهروندان خود را از اردوگاه الهول خارج کنند

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق طی اظهاراتی از کشورهای جهان خواست شهروندان خود را از اردوگاه الهول سوریه خارج کنند.

اردوگاه الهول سوریه جایی است که زنان و فرزندان بجا مانده از سنی های تندروی داعش در آن زندگی می کنند.

روزنامه القدس العربی به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: قاسم الاعرجی در دیدار با هیئت مبارزه با تروریسم شورای امنیت ضمن اشاره به اینکه اردوگاه الهول سوریه تهدیدی برای عراق محسوب می‌شود، از کشورهای جهان خواست شهروندان خود را از این اردوگاه خارج کنند.

طبق این بیانیه، الاعرجی ریاست نشست بین مسئولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق و هیئت مدیریت اجرایی مبارزه با تروریسم شورای امنیت را که از سوم تا هفتم جولای جاری در عراق به سر می‌برند، بر عهده داشت.

الاعرجی در این دیدار تاکید کرد: عراق خط مقدم مبارزه با تروریسم در جهان محسوب می‌شود و فداکاری‌های بسیاری در مقابله با خطر گروه‌های تروریستی داشته و فتوای جهاد کفایی نیز نقش بزرگی در نابودی گروه تروریستی داعش ایفا کرد.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه نابودی داعش با اراده و دلاوری نیروهای امنیتی عراق محقق شد، تاکید کرد: جامعه بین‌الملل باید به حمایت خود از عراق به ویژه در بستن پرونده اردوگاه الهول سوریه ادامه دهد و کشورهای جهان باید شهروندان خود را از این اردوگاه خارج کنند تا تهدید و خطر آن برای عراق پایان یابد.

یک ماه پیش دولت عراق 500 خانواده شامل زن و کودک از ساکنان اردوگاه الهول سوریه که از اتباع عراق بودند را به این کشور بازگرداند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۵۶ هزار تن در اردوگاه الهول به سر می‌برند، اردوگاهی که از آن به «بمب ساعتی» یاد می‌شود؛ جایی در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق.

اداره این اردوگاه را نیروهای دمکراتیک کُرد موسوم به «قسد» بر عهده دارند.

این اردوگاه همچنین حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای خارجی داعش را در خود جای داده است.

از دیگر ساکنان این اردوگاه، خانواده آواره‌های سوری و عراقی است که برخی از آنان همچنان با سنی های تندروی داعش ارتباط دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا